Autor: Pavel Vacek, Luboš Fedorovič, Matěj Horák
Klíčová slova: média, bulvární informace, děti, kritické myšlení
Abstrakt: Cílem našeho výzkumu byla analýza vlivu bulvárních informací na děti ve věku 11 až 14 let, včetně posouzení role mediální výchovy v rodinném a školním prostředí právě ve vztahu k bulvárním informacím. Dále bylo našim záměrem prozkoumání možnosti posunout dětské myšlení od povrchního užívání informací k jejich kritickému hodnocení. Teoretickým východiskem byly studie, které mapují aktuální stav v oblasti mediální výchovy a jeho dynamické proměny (Jirák; Mičienka; Frank, Jirásková) včetně rizik, které moderní technologie přinášejí (Ševčíková a kol.). Současně reflektujeme šířeji chápanou „generační proměnu“ dětí ke konci druhé dekády nového tisiciletí vlivem moderních technologií. V našem výzkumu kombinujeme kvantitativní dotazníkové šetření (sledovanost bulvárních médií, míra orientace ve světě bulvárních informací naší cílovou skupinou atd.) s kvalitativním přístupem realizovaným prostřednictvím strukturovaného dialogu v ohniskových skupinách tvořených žáky tříd 2. stupně ZŠ. Závěry našeho výzkumu potvrdily formulované předpoklady, že bulvární informace hlavního proudu se dětí dotýkají pouze okrajově. Děti jsou v daleko větší míře ovlivňovány světem svých idolů, který je zcela specifický. Jejich idoly jsou tvůrci videí tzv. youtubeři. Nicméně jejich produkce má rovněž většinou charakter bulvárních informací. Sledování (konzumování) těchto videí nemá v řadě případů alternativu a stává se hlavním způsobem trávení volného času dětí (vedle komunikace na sociálních sítích). Výstupy našeho výzkumu budou poskytnuty v podobě metodického materiálu pedagogům.