IMPLEMENTACE FORMATIVNÍHO HODNOCENÍ V BADATELSKY ORIENTOVANÉM VYUČOVÁNÍ Z POHLEDU UČITELŮ

Autor: Iva Žlábková, Lukáš Rokos, Iva Stuchlíková, Jan Petr, Alena Hošpesová

Klíčová slova: badatelsky orientované vyučování, formativní hodnocení, učitel přírodopisu, učitel matematiky 

Abstrakt: Cílem příspěvku bude představit část výsledků experimentu, který byl realizován v rámci mezinárodního výzkumného projektu ASSIST-ME (Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education). Zaměřením českého výzkumného týmu bylo zkoumání možností implementace formativního hodnocení (FH) v badatelsky orientovaném vyučování (BOV) v matematice a přírodovědě na 1. stupni ZŠ a v přírodopise na 2. stupni ZŠ. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jakou podporu potřebují a s jakými překážkami se učitelé setkávají při zavádění FH v BOV. Výzkumný projekt ASSIST-ME navázal na mnoho již realizovaných zahraničních výzkumů (Bernholt et al., 2013). Využití FH ve vyučování se koncem 20. století stalo klíčovou ideou (Black & Wiliam, 1998) a postupně začalo být rozvíjeno. Hogson a Pyle (2010) shrnuli články zabývající se různými aspekty FH. Z jejich syntézy poznatků o FH vyplývá, že při zavádění FH je důležité vytvořit ve třídě takové klima, ve kterém učitel i žáci mohou ostatním žákům bez obav sdělovat zpětnou vazbu. Implementace FH v BOV je zároveň pro učitele spojena s mnoha překážkami. Často zmiňovanou překážkou je nedostatek odpovídající podpory pro učitele. Tento jev byl zjištěn v mnoha zemích (Bernholt et al., 2013). V České republice je stále malý počet publikací (např. Starý & Laufková et al., 2016) a metodických materiálů věnujících se FA a často jen ve vybraných předmětech (Žlábková & Rokos, 2013). V projektu koncipovaném jako design-based výzkum ověřovali výzkumníci společně s učiteli metody FH pro BOV. Příspěvek představuje názory 18 učitelů vztahující se k implementaci FH v BOV, které byly získány na základě rozhovorů s učiteli realizovaných v průběhu celého experimentu, a dotazníků, které učitelé vyplňovali po skončení experimentu. Před experimentem a po experimentu byla u 6 vybraných učitelů použita metoda Struktur-Lege-Technik (Schelle, 1992), strukturovaný rozhovor, který umožňuje u učitelů odhalit subjektivní teorii FH v BOV. Učitelé zapojení do této studie by jako podporu pro zavádění FH v BOV uvítali konkrétní metodické materiály a pracovní listy, dále příklady dobré praxe, např. ve formě videohospitací. Za podporu v rámci experimentu považovali spolupráci s výzkumníky při tvorbě výukových materiálů a zároveň i přítomnost výzkumníků při experimentální výuce. Za hlavní překážku při zavádění FH v BOV považují časovou náročnost přípravy výukových materiálů, dále i časovou náročnost realizace jak formativního hodnocení, tak badatelsky orientovaného vyučování.

Článek ke stažení [PDF]