Autoři: Tereza Češková, Tomáš Janík, Petr Najvar, Jan Slavík, Jiří Kohout, Pavel Mentlík
Abstrakt: Nová, produktivní kultura vyučování a učení se vyznačuje mj. cílenou kognitivní aktivizací žáků. Předkládaná studie si klade za cíl zmapovat aktuální výzkum týkající se kognitivní aktivizace ve výuce. Prostřednictvím systematické mapující studie je analyzováno 53 studií získaných z databáze Web of Science. Prvotní výsledky ukazují, že výzkumům souvisejícím s kognitivní aktivizací dominují matematika a výuka cizích jazyků. Tématy, které studie výrazněji zkoumají, jsou podpora učitelů v tvorbě kognitivně náročnějších úloh a porovnání vlivu využití různě kognitivně náročných úloh na učení žáků.
Klíčová slova: kognitivní aktivizace, systematická mapující studie, produktivní kultura, vyučování, učení.
Title: COGNITIVE ACTIVATION IN INSTRUCTION: SYSTEMATIC MAPPING REVIEW
Abstract: Cognitive activation is one of the characteristics of a new, productive culture of teaching and learning. The study aims to map recent research in the area of cognitive activation in school instruction. Via a systematic mapping review, we analysed 53 studies from the Web of Science database. Preliminary results show that mathematics and language learning are dominant fields of research in cognitive activation. Among emerging research topics are teacher support in creating higher‑ order learning tasks and comparing the effectiveness of various cognitive level tasks on pupils learning.
Keywords: cognitive activation, systematic mapping review, productive culture, teaching, learning.
Download the article in English [PDF]: Not available