Česká asociace pedagogického výzkumu si vás dovoluje pozvat
na XXX. výroční konferenci s názvem
Proměny výchovy a vzdělávání
a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu
Konference se koná pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
Datum a místo konání konference
Konference bude mít hybridní podobu a setkání se uskuteční jak ve fyzickém, tak i ve virtuálním prostoru. Místem konání jubilejní konference bude soukromá škola Open Gate (Babice v blízkosti Říčan nedaleko Prahy), která je na české poměry školou mimořádnou. Volba místa je průnikem snahy výboru České asociace pedagogického výzkumu hledat nové cesty z hlediska finančního i organizačního zajištění konference a vstřícnou nabídkou ze strany vedení školy Open Gate. Místo virtuálního setkání bude včas oznámeno na této webové stránce.

Zaměření konference
Česká asociace pedagogického výzkumu v letošním roce oslaví 30. výročí konání konferencí od svého vzniku. Od samého počátku v roce 1992 byly konference asociace zaměřeny na sdílení témat a metodologických přístupů reflektujících edukační realitu, která se v České republice pestře rozvíjela v nových a především svobodných podmínkách. V této souvislosti je možné si položit několik otázek, na které lze na konferenci hledat odpovědi, ať již doklady vlastního výzkumu či společnými diskusemi.
Více ke klíčovým otázkám konference
Plenární referáty
Hlavních plenárních přednášek se ujmou Eliška Walterová (Univerzita Karlova), čestná členka a jedna ze zakladatelů ČAPV a Joe O´Hara (prezident EERA; Dublin City University).

Eliška Walterová
Spoluzakladatelka a čestná členka ČAPV. V pedagogickém výzkumu působí od roku 1969, aspiranturu završila v PÚJAK ČSAV (1975), poté zde působila jako výzkumná pracovnice. Od roku 1990 dosud pracuje na PedF UK v Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání, v letech 1998 – 2013 byla jeho ředitelkou. Zaměřuje se zejména na srovnávací pedagogiku, školní vzdělávání, vzdělávací politiku, teorii a metodologii pedagogických věd a odbornou terminologii.
Je členkou exekutivy Světové rady společností srovnávací pedagogiky (WCCES), deseti vědeckých a oborových rad v ČR, předsedkyní mezinárodní redakční rady časopisu Orbis scholae a členkou dalších redakčních a edičních rad. Působí jako školitelka, k PhD. dosud dovedla 16 doktorandů. Je autorkou a spoluautorka 17 monografií a více než dvou set studií a odborných publikací její práce jsou četně citovány v zahraničí i u nás.
Proměny českého pedagogického výzkumu a role ČAPV. Od retrospektivy k perspektivě. (abstrakt plenární přednášky)
S odkazem na stav pedagogického výzkumu v předlistopadovém období a očekávání v 90. letech, se autorka pokusí zhodnotit naplňování poslání ČAPV, která měla dle zakladatelů plnit roli koordinátora a monitorovat rozvoj českého pedagogického výzkumu. V retrospektivě se referát zaměří na roli ČAPV v širším kontextu proměn vzdělávání a rozvoje svobodného pedagogického výzkumu po Listopadu 1989. Identifikovány jsou následující fáze: fáze iniciační, v níž se utvářela koncepce a institucionální struktura pedagogického výzkumu, byly formulovány programové cíle a úkoly asociace paralelně s již zahájenou transformací vzdělávání (ČAPV, 1993); fáze stabilizující, v níž byl položen důraz na metodologii a kvalitu výzkumů a do ohniska zájmu se dostaly zejména etické a sociální aspekty. Pedagogika se stala „normální vědou“ (Kuhn, 1997) s vlastní kulturou, tematickým pokrytím výzkumného pole, informační a institucionální bází a oborovou komunitou. Následující reflektivně inovativní fáze posílila vnitřní kritickou reflexi stavu pedagogického výzkumu, která se stala regulérní součástí oborového diskurzu, v němž plní významnou roli konference ČAPV. Současně lze zaznamenat pozitivní posuny a inovace, prohlubující kvalitu pedagogického výzkumu a posilující monitorující roli ČAPV v domácí výzkumné komunitě, která se podílí výrazněji na tvorbě klíčových programových dokumentů vzdělávací politiky (Strategie 2030+) a expertní činnosti. Tematická orientace se rozšiřuje o nové aspekty, např. transdisciplinaritu či síťování. V posledních dvou letech probíhají v edukační realitě dramatické změny v důsledku pandemie, evokující úvahy o perspektivách vzdělávání v reálném a digitálním prostředí, což je nyní velké globální téma a výzva i pro český pedagogický výzkum.

Joe O’Hara
Joe O’Hara holds the Chair of Education and is a member of the School of Policy and Practice in the DCU Institute of Education. He is Director of EQI- The Centre for Evaluation, Quality and Inspection and a member of the Centre for Culturally Responsive Evaluation and Assessment at the University of Illinois at Urbana Champaign. A qualified teacher, Joe O’Hara was Director Of Teacher Education at the Wadzanai Education Centre, Harare, Zimbabwe prior to joining DCU. He is a Past President of the Educational Studies Association of Ireland was a member of The Teaching Council of Ireland from 2012-2016. He was a member of the Board of Directors of the Association for Personal Services Overseas (APSO) from 2002-2004 and represented Ireland on the Council of the European Educational Research Association from 2008 to 2013. Joe O’Hara was Head of the School of Education Studies, DCU from 2010 to 2016. He is a Director and Founding Member of the Irish Evaluation Network and is a member of the Board of the Centre for Talented Youth, Ireland. Joe O’Hara is President of the European Educational Research Association.
Keynote abstract
The past two years have been profoundly challenging for provision across the continuum of education. While there has been a recognition of the centrality of high quality education to the maintenance of a healthy social fabric, the manner in which this is achieved has been contested at all levels. We have seen enormous changes in some aspects of educational provision, often delivered with haste and with little opportunity to reflect on their medium to long term impact. While many of these changes have been perhaps grudgingly accepted as necessary to maintain a sense of systemic and educational integrity, others have been celebrated as radical and far-reaching transformations that have allowed us to conceptualise the purpose and potential of education differently. As we, hopefully, move out of the period of crisis questions are increasingly being posed as to what, if anything, will remain of the changes made since 2019?
It is against the above background that this paper will seek to explore the role played by educational research and educational research associations during the pandemic and will unpack a number of different aspects of ‘doing’ educational research.
Among the concepts to be explored will be the research policy nexus as it applies to education as well as ,a necessarily limited, examination of how this impacted on the types of initiatives and innovations implemented across Europe and beyond. In addition there will be an exploration of the contested nature of educational research – drawing in particular on European research traditions. The manner in which the pandemic has increased the ‘permeability of educational spaces ‘, bringing new, distinct and at times diverse voices into the debate about the nature and purpose of educational provision will also be examined.
Time will also be given to an exploration of the impact of the past two years on those who do research, and in particular early career researchers, given the potential long term impact of disrupted career pathways.
Sekce
- Teorie a metody v pedagogických vědách
- Vychovávaný a vzdělávaný jedinec
- Učitelé a jejich vzdělávání, učení a rozvoj
- Cíle a obsahy výchovy a vzdělávání nejen z pohledu oborových didaktik
- Procesy a výsledky výchovy a vzdělávání
- Teorie a praxe fungování výchovných a vzdělávacích institucí
- Učení žáků a studentů
- Posterová sekce (tematicky otevřená)
- Sympozia a kulaté stoly (spojené s tématem konference)
Výzva pro účastníky konference
Zveme účastníky k zaslání abstraktů plánovaných příspěvků výzkumného nebo metodologického charakteru na konferenci. Abstrakt musí obsahovat název, jména autorů, teoretický rámec, metodologii, výsledky, diskusi a bibliografii v českém jazyce. Dále název, klíčová slova a abstrakt (v anglickém jazyce). Vše v rozsahu 3600 až 4500 znaků.
Účastníci bez aktivního vystoupení se hlásí přímo organizačnímu výboru emailem: konference@capv.cz.
Přihlašování abstraktů a recenzní řízení
Přihlašování abstraktů na konferenci již bylo uzavřeno a v současné době probíhá recenzní řízení.
Kritéria posuzování abstraktů a příspěvků
1. Originalita tématu a autorského záměru
2. Síla teoretického rámce
3. Preciznost metodologického zpracování
4. Zajímavost a jasnost prezentovaných závěrů
5. Soudržnost argumentů v diskusi
Semináře pro začínající výzkumníky
První konferenční den se uskuteční semináře nejen pro začínající výzkumníky. Zaměření a lektoři budou upřesněni v únoru 2022 na webových stránkách konference i ČAPV. Členové ČAPV budou též informováni emailem a prostřednictvím bulletinu ČAPV. Přihlašování na semináře bude probíhat samostatně od března 2022.
Důležité termíny a konferenční poplatky
Tato sekce bude aktualizována po 21. 4. 2022.
Kontakty na organizátory
Email: konference@capv.cz
Předseda organizačního výboru: Jana Poláchová Vašťatková, predseda@capv.cz
Organizační výbor konference: Martin Chvál, Roman Švaříček, František Tůma, Hana Voňková