Autor: Hana Voňková
Sekce 1: Metody měření kvality vzdělávání
Abstrakt: Sebehodnotící otázky s ordinálními škálami jsou často využívány ve výzkumných šetřeních. Příkladem je „Jak velké problémy jste měli s pohybem během posledních třiceti dnů?“ s pětibodovou ordinální škálou „žádné, mírné, střední, vážné, extrémní“. Odpovědi na tyto otázky však mohou být závislé nejen na objektivní situaci respondenta, kterou se zpravidla vždy snažíme zjistit, ale také na jeho individuálním používání škály.
Klíčová slova: ordered probit model, partial credit model, teorie odpovědí na položku, odlišné fungování položky, sebekotvící škála, navrhnuté kotvící otázky
-
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Metoda ukotvujících vinět a předcházející metodologické a statistické přístupy
Title: Anchoring vignette method and previous methodological and statistical approaches
Abstract: Self-assessment questions with ordinal scale are often used in research surveys. An example is ,,Overall in the last 30 days, how much of a problem did you have with moving around?” with five-point scale ,,none, mild, moderate, severe and extreme”. Answers to these questions might be dependent not only on an objective situation of the respondent, which we usually aim to find out but also on his/her individual use of scale. Anchoring vignette method offers a solution to this problem so that it directly measures the heterogeneity in reporting behavior. In this paper we aim to shortly describe the idea of this method.
Keywords: ordered probit model, partial credit model, item response theory, differential item functioning, self-anchoring scale, designated anchors
Download the article in English [PDF]: Not available