Autor: Richard Macků
Sekce 3: Kurikulum, kurikulární materiály, kurikulární reforma
Abstrakt: Příspěvek představuje teoreticko-metodologickou studii, která nejprve stručně charakterizuje některé přístupy rozvíjející kompetence k řešení problémů – jedná se především o program „Filozofie pro děti“ a jeho modifikace. Dále jsou charakterizovány komplikace vyplývající ze snahy výzkumně uchopit obsah a cíle tohoto programu. V další části je již konkrétně popsáno jedno z možných výzkumných uchopení problematiky rozvoje kompetence k řešení problémů skrze tzv. „problémové kontinuum“. Je představen projekt výzkumu rozvoje kompetence k řešení problémů u studentů Jihočeské univerzity, kteří v rámci studia absolvují intenzivní filozofické a zážitkové kurzy.
Klíčová slova: kompetence, řešení problémů, filozofie pro děti, výchova zážitkem
Článek ke stažení v češtině [PDF]: METODY ROZVOJE KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ JAKO PŘEDMĚT PEDAGOGICKÉHO VÝZKUMU
Title: METHODS OF THE COMPETENCE FOR SOLVING PROBLEMS DEVELOPMENT AS AN OBJECT OF EDUCATIONAL RESEARCH
Abstract: Methods of the Competence for Solving Problems Development as an Object of Educational Research
The paper presents theoretical and methodological study which briefly describes some ways of the competence for solving problems development – especially the “Philosophy for children” program and its modifications. Complications of the research hold of this program aims and contents are described as well. In the next part of the paper, one of the possible way of the research hold of the competence for solving problems development – through the “problem continuum” – is described. The paper introduces the research project into comptence for solving problems development with University of South Bohemia students who take part in intensive philosophical and experiential courses.
Key words: competence, problem solving, philosophy for children, experiential education
Download the article in English [PDF]: Not available