Autor Lenka Gajzlerová
Klíčová slova: inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, digitální technologie, tablet
Abstrakt: Hlavním cílem výzkumu je analýza využití tabletů ve výuce a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v podmínkách současné české školy. V prezentovaném příspěvku se zaměříme na dvě dílčí části výzkumu věnující se motivaci pedagogických pracovníků pro aktivní použití nových technologií – tabletů ve vzdělávání při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V druhé části se zaměříme na dosavadní zkušenosti pedagogických pracovníků s využitím tabletů ve vzdělávání. „Mobilní technologie jsou stále více všudypřítomné a propojené, s rozšířenými možnostmi bohatých sociálních interakcí, povědomí o kontextu a propojení skrze internet“ (Naismith et al., 2004). Pozornost se postupně přenáší od snahy zpřístupnit obsah ke snaze o integraci a sladění mobilních technologií napříč vzděláváním (Specht, M. 2009). Rostoucí zastoupení tabletů v řadě profesí, včetně vzdělávání, podtrhuje aktuálnost zvoleného tématu. Díky jednoduchosti dotykového ovládání, rozměrům a vysoké mobilitě tablet odbourává řadu častých problémů. Uživatel může mít zařízení trvale při sobě a využít širokou škálu funkcí a oblastí, které nabízí (Watts, L., Brennan, S., Phelps. R. 2012; srov. Gros, M. 2012; Rahman, S. 2012). Dotykové technologie ve vzdělávání nabízí využití nejen žákům, ale také pedagogům ve všech proudech vzdělávání, oblastech pedagogické práce i stupních od mateřské, přes základní, střední i vysokou školu (Gajzlerová, L. 2014, Kostolányová, K., Klubal, L., Gybas, V. 2016). Výzkum byl zpracován kvalitativním přístupem, technikou polostrukturovaného rozhovoru s využitím předem připravených otázek, doplňovaných o aktuální zjištění a podněty ze strany informantů. Rozhovory byly anonymizovány. Empirické šetření mělo charakter účelového (záměrného) výběru, za využití výběru kritických případů a pomocí techniky sněhové koule. Bylo osloveno třináct informantů z různých krajů. Pro zpracování byla využita technika otevřeného kódování, dále segmentace do analytických jednotek s následným axiálním kódováním. Nejdůležitější vztahy mezi kódy byly znázorněny do schémat. Z analýzy rozhovorů vyplynulo devět základních kategorií, kdy nejsilnějším motivačním prvkem pro pedagogy byly nové možnosti/impulzy, které tablet do výuky přináší (doplnění učebních materiálů, využití aplikací…). Silným prvkem motivace je využití tabletu jako pomocníka nabízející široký rozsah a obsah použití. Zkušenosti informantů jsou z pohledu času velmi rozdílné, shodovali se v sedmi základních oblastech. Důraz kladli hlavně na podmínky efektivního využití, oblast speciálních vzdělávacích potřeb, nabídku aplikací. V neposlední řadě zmiňovali řadu nevýhod a úskalí, se kterými se potýkají.