Autoři : Eva Vaňkátová
Abstrakt : Příspěvek prezentuje vybrané výsledky kvalitativního výzkumu, který byl realizován mezi učiteli a žáky 8. a 9. ročníků základních škol. Jeho cílem bylo zjištění, jaké formy chování během výuky považují učitelé a samotní žáci za nekázeň, a jak vlastně žáci nekázeň definují. Dalším záměrem bylo zjistit, zda existují rozdíly v hodnocení nekázně mezi žáky osmých a devátých ročníků a mezi žáky malých venkovských a velkých městských škol. Kvalitativní výzkum byl realizován formou hloubkových rozhovorů s 15 vyučujícími a šesti focus group, kterých se účastnilo celkem 69 žáků. Rozhovory byly zaznamenávány, přepisovány a postupně kódovány. Žáci i učitelé se shodli v tom, že jako nejčastější formy nekázně označili povídání se sousedem v lavici či ostatními spolužáky, otáčení se, posílání různých předmětů po třídě, používání mobilních telefonů a drzé a nemístné komentáře či otázky směrem k učitelům/učitelkám. Výsledky potvrdily, že žáci osmých ročníků jsou více kritičtí v hodnocení nekázně oproti žákům devátých ročníků, stejně tak jsou kritičtější žáci malých venkovských škol oproti žákům ze základních škol ve velkých městech. Získaná data budou použita pro konstrukci ukotvujících vinět. Metoda ukotvujících vinět povede v následném výzkumu k očištění dat v žákovském sebehodnocení kázně. Tím tato metoda nabízí možnost interpretovat rozdílnost ve využívání sebehodnotící škály a získaná data porovnávat.
Klíčová slova: škola, ne/kázeň, kvalitativní výzkum, sebehodnocení, metoda ukotvujících vinět
Title: THE SURVEY OF BASIC SCHOOL STAFF: THE POTENTIAL OF SAMPLE RESEARCH, SAMPLING ISSUES AND FIELD RESEARCH ENTRY
Abstract: The article presents selected results of qualitative research, which was realized with teachers and pupils of the eight and the ninth classes of elementary school (ISCED 2). The purpose was to know what forms of behavior teachers and pupils identify as a school undiscipline and whether differences exists between pupils of various age and pupils from rural and urban schools. This research was realized by in-depth interview with teachers and by focus groups with 69 pupils. All interview was recorded, transcribed and coded. The results of research bring out, that teachers and their pupils indicated distraction, talking with classmates, turning back, using a mobile phone and impudence and inappropriate reaction as a form of school undiscipline. The results clarified, that pupils of the eight classes and pupils from rural schools are more critical regarding school undiscipline. Obtained data will be used for construction of anchoring vignettes. Anchoring vignettes method will lead to vindication of pupil´s self-assessment of undiscipline. This method offers to interpret the diversity in the use of self-assessment scale and to compare the data.
Keywords: school, un/discipline, qualitative research, self-assessment, the anchoring vignettes method
Download the article in English [PDF]: Not available