Metoda ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu: formulace ukotvujících vinět u vybraných konceptů

Autoři : Hana Voňková, Ondřej Papajoanu, Jan Hrabák, Stanislav Bendl

Abstrakt: I přes slibné výsledky výzkumů využívajících metodu ukotvujících vinět je tato metoda užívaná v pedagogickém výzkumu prozatím řídce. Výzkumníci, kteří chtějí metodu ukotvujících vinět ve svém výzkumu využít, se potýkají s tvorbou kvalitních ukotvujících vinět. Tento článek se na základě dosavadních zkušeností z předchozích výzkumů pokouší uvádět doporučení pro tvorbu ukotvujících vinět. Kromě stručného seznámení s problematikou ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu článek shrnuje některá obecná doporučení pro formulaci ukotvujících vinět, která se objevují v odborné literatuře – upozorňováno je především na problematiku ekvivalence vinět, počtu vinět, na diskriminační sílu vinět, a jazykovou a obsahovou relevanci vinět. Dále článek seznamuje s doporučeními pro tvorbu vinět v oblasti zjišťování vůle a úrovně vědomostí a dovedností v oblasti ICT. Doporučení jsou doprovázena ukázkami vinět užitých ve výzkumech či pro výzkumy připravovaných včetně jejich evoluce. V závěru článku se nachází zamyšlení nad užitečností a přínosy užívání metody ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu se zdůrazněním potenciálu této metody.

Klíčová slova: metoda ukotvujících vinět; konzistence odpovědí; ekvivalence vinět; diskriminační síla; vůle; ICT

Článek ke stažení [PDF] 

Title: THE ANCHORING VIGNETTE METHOD IN EDUCATIONAL RESEARCH: FORMULATING VIGNETTES FOR SELECTED CONCEPTS

Abstract: The studies using the anchoring vignette method are scarce in educational research despite their promising results. Researchers willing to use the method face many difficulties with the formulation of the vignettes. This article presents some guidance regarding vignette formulation. The article shortly presents the anchoring vignette method and summarizes some general recommendations for vignette formulation found in the literature – vignette equivalence, response consistency, discriminatory power and language and content relevance. The article also presents some concrete recommendations concerning vignette formulation in the areas of grit and ICT skills, which are illustrated by the vignettes created by the authors. The process of vignette development is also described. The authors discuss the utility of the method in the area of educational research and the potential benefits of its further application.

Keywords: anchoring vignette method; response consistency; vignette equivalence; discriminatory power; grit; ICT

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze