Autor: Pravdová Blanka
Abstrakt: Příspěvek představuje novou koncepci pedagogických praxí, kterou pro studenty navazujícího magisterského studia vzdělávacích programů Učitelství pro ZŠ, Učitelství pro SŠ, Učitelství pro ZŠ a jazykové školy a pro dvouborové studenty programu Speciální pedagogika připravila katedra pedagogiky PdF MU. Připravená koncepce bude na PdF MU empiricky ověřována od září 2013. Text si klade za cíl vymezit teoretická východiska a hlavní znaky inovované koncepce, jimiž jsou především (a) větší časový rozsah praxe, (b) působení studentů učitelství v roli asistenta učitele, (c) průběžné sdílení zkušeností a jejich reflexe v rámci reflektivních seminářů na fakultě, (d) zintenzivnění spolupráce mezi PdF a školami, ale i mezi jednotlivými pracovišti pedagogické fakulty a (e) důraz na vzdělávání cvičných učitelů i vysokoškolských vyučujících v oblasti reflektivního učení, mentoringu a supervize. V závěru příspěvku uvádíme další nezbytné kroky ke zkvalitňování přípravného učitelského vzdělávání na PdF MU, jejichž realizací chceme vytvořit podmínky pro udržitelnost nové koncepce pedagogických praxí v dalším období. Jedná se o propojení systému praxí s inovovaným pojetím společného pedagogicko-psychologického základu, dále o důslednou evaluaci celého procesu ze strany všech zúčastněných subjektů a o hledání dalších možností spolupráce mezi vysokoškolskými pedagogy, studenty učitelství a cvičnými učiteli.
Klíčová slova: student učitelství, pedagogická praxe, reflektivní učení, vysokoškolský pedagog
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Nová koncepce pedagogických praxí na PdF MU v Brně: výzvy a očekávání
Abstract: This paper presents a new concept of teacher training practice that is designed by the Department of Education, Masaryk University for master students of teaching for elementary schools, teaching for elementary and language schools, teaching for secondary schools and combined study of special education. The new concept of training practice will be empirically verified at the Department of Education, MU from September 2013. The text aims to define theoretical foundations and main characteristics of the innovative concept, which are primarily (a) greater time scope for teaching practice, (b) engaging student teachers in the role of teacher assistants, (c) continuous sharing of experience and their reflection within the reflective workshops at the faculty, (d) enhanced cooperation between Department of Education and the schools, but also among individual departments of the Faculty of Education (e) emphasis on education of supervising teachers and university teachers in the area of reflective learning, mentoring and supervision. In the conclusion we introduce further necessary steps to improve the quality of preparatory teacher education at the Department of Education MU, by realization of which we aim to create conditions for sustainability of the new concept of teacher training practice in the future. This is an interconnection of teacher training practice system with an innovative concept of general pedagogical-psychological study program, as well as a thorough evaluation of the process by all involved subjects and finding further possibilities of cooperation between higher education teachers, student teachers and supervising teachers.
Key words: student teacher, training practice, reflective learning, higher education teachers
Download the article in English [PDF]: Not available