Autor: Houšková Barbora, Janštová Vanda, Weiser Martin
Abstrakt: U řady témat může učitel zvolit do jakého kontextu je zařadit tak, aby vyučování probíhalo s co nejlepším výsledkem. Zejména po zavedení Rámcových vzdělávacích programů do praxe a při tvorbě Školních vzdělávacích programů je prostor pro případné přeuspořádání tematických celků. Parazitologie bývá na základních školách vyučována v rámci zoologického systému. Zajímalo nás, jaké výsledky bude mít zařazení celku „parazité člověka“ do výuky biologie člověka. Porovnávali jsme blokovou a průběžnou výuku tohoto tématu z hlediska znalostí. Srovnání proběhlo na dvou paralelních třídách osmiletého gymnázia. Šlo o sekundu, tj. žáky ve věku zhruba 12 let. V jedné třídě probíhala výuka blokově (3×45 min), ve druhé v průběhu několika měsíců (celkový čas 3×45 min). Žáci vyplnili pre-test a post-test po 3 týdnech. Testovány byly znalosti učiva, zjišťován byl i názor na zajímavost problematiky parazitů. Pomocí analýzy kovariance ANCOVA jsme testovali hypotézu „Žáci, kteří absolvovali blokovou výuku, dosáhnou v post-testu vyšší skóre, než žáci, kteří byli s učivem seznamováni v průběhu školního roku“. Tato hypotéza byla zamítnuta. Výsledky žáků obou tříd v post-testu je možné vysvětlit výsledky žáků v pre-testu nezávisle na zvoleném přístupu k tématu parazité člověka, přičemž bylo zřejmé zlepšení skóre všech žáků po proběhlé výuce.
Klíčová slova: bloková výuka, průběžná výuka, parazit
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Porovnání blokové a průběžné výuky tématu parazité člověka z hlediska získaných znalostí žáků
Abstract: There are many themes which can be part of different contexts in ordet to reach the best learning achievements. This is even more true after curriculum changes and introduction of individual school plans in Czech Republic. Parasitology has traditionally been part of zoology. We were interested in the result of including the topic „human parasites“ in the human biology. We compared block and longitudinal (9 months) scheduling of human parasites topic from the knowledge point of view. This comparison was done in two parallel grammar school classes (12 years old pupils). One class had block schedule for the topic „human parasites“ (3×45 min) whereas the second had the same subject matter in several months. The total time in the two classes was the same. Pupils` knowledge and attitude towards parasites was tested by pre-test and post-test. The hypothesis “Pupils who have block schedule will have better knowledge (score in post-test) compared to the pupils with longitudinal schedule” was tested by ANCOVA. This hypothesis was not supported by our data. All pupils had better scores in the post-tests compared to pre-tests. The results in the post-tests can be explained by the results in the pre-tests and they do not depend on the class.
Key words: block scheduling, longitudinal scheduling, parasite
Download the article in English [PDF]: Not available