Prezentace výstupů disertační práce na téma rozvoj profesních kompetencí učitelů

Autoři : Pavla Soukupová

Abstrakt: Předkládaný příspěvek prezentuje výstupy disertační práce zaměřené na analýzu potřeby rozvoje profesních kompetencí učitelů. Cílem disertační práce bylo analyzovat potřeby rozvoje vybrané profesní kompetence učitele a na základě této analýzy podat návrh opatření a metod pro podporu jejího rozvoje v pregraduální přípravě budoucích učitelů.

Vycházíme z aktuálních poznatků vztahujících se k otázkám profesionalizace učitelů a rozvoje jejich profesních kompetencí. Klíčové jsou pro nás studie věnované standardizaci profese učitele a stanovení rámce profesních kvalit, kterými má být vybaven učitel na počátku svého profesního působení a v jeho průběhu.

Na základě empirických studií, o které se v příspěvku opíráme, byla diagnostická kompetence označena jako kompetence, ve které začínající učitelé cítí největší handicap ve své profesní připravenosti. Proto je v příspěvku této kompetenci věnována zvýšená pozornost a byla vybrána k provedení výzkumného šetření.

Pro provedení výzkumného šetření bylo využito smíšeného výzkumu s propojením metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Využito bylo techniky dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů mezi učiteli základních a středních škol v Plzeňském a Karlovarském kraji. Další metodou sběru dat, zaměřené na analýzu potřeby rozvoje jednotlivých oblastí diagnostické kompetence učitele, bylo zvoleno ratingové šetření.

Výstupem příspěvku je na základě výsledků výzkumného šetření a výpovědí oslovených respondentů prezentovat klíčové oblasti pro rozvoj diagnostické kompetence učitele a navrhnout systém opatření pro jejich rozvoj v pregraduální přípravě učitelů. Návrh systému opatření pro rozvoj diagnostické kompetence v pregraduální přípravě sestává z návrhu struktury výukových předmětů ve studijním plánu odboru Učitelství pro základní školy, rozvíjející diagnostickou kompetenci budoucích učitelů.

Klíčová slova: profesní kompetence učitele, diagnostická kompetence, začínající učitel, profesní příprava učitelů

Článek ke stažení [PDF] 

Title: PRESENTATION OF THE DISSERTATION ON THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF TEACHERS

Abstract: The aim of the present contribution attempts is to analyze the needs of development of selected competence and to design a system of measures and methods to support its development in the undergraduate training of future teachers. The theoretical part presents current knowledge regarding the issues of professionalisation of teachers and the development of their professional skills. Crucial for this thesis are studies on the standardization of the teaching profession and establishing a framework of professional qualities that the teacher should be equipped with at the beginning and also during his Professional carrier. 100 Based on empirical studies, the diagnostic competence was identified as the competence in which the trainee teachers feel the greatest handicap in his professional preparedness. Therefore is extra attention payed to this competence. Based on the experiences and statements of the respondents to present the key areas of diagnostic comepetence of a teacher and to design a system of measures for their development in undergraduate teacher training.

Keywords: professional competence of teachers, diagnostic diagnostic competence, beginning teacher, training of teachers

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze