Pohyb učitelů – vybrané zahraniční přístupy a teorie

Autoři : Andrea Rozkovcová

Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na téma fluktuace učitelů v souvislosti s výzkumným záměrem GAČR, projekt č. 16-10057S, “Stabilita a proměny učitelských sborů ZŠ”. Inspiraci hledáme v přístupech zahraničních odborníků z USA, Austrálie, Kanady a Švédska. Zahraniční výzkumné studie jsou rozdílné povahy, od longitudinálních a kvantitativních přes jednorázové výzkumy kvalitativního charakteru. Hlavní inspiraci nalézáme v teoriích, které stojí za zahraničními výzkumnými záměry – teorie atrice (USA), organizační teorie (USA) a čtyřdimenzionální teorie atrice a retence (Švédsko). Výzkumy ukazují, že nejprve výsledky zdůrazňovaly vliv platů a růstu kapitálů (lidský, hmotný, statusový) na odchody učitelů z profese (atrice), posléze se přidaly faktory podle organizační teorie a v poslední době přibyly faktory psychologické (zde např. subjektivní vnímání samotné profese). Vlivy na atrici učitelů jsou různorodé a výzkum by proto měl vycházet z komplexního pojetí problematiky.

Klíčová slova: fluktuace učitelů; pohyb učitelů; odchody učitelů z profese/atrice; teorie atrice; organizační teorie; kapitálová teorie

Článek ke stažení [PDF] 

Abstract: The paper deals with teacher fluctuation, the topic of GA ČR project no. 16-10057S, „Stability and Changes of the Teaching Staffs of Basic Schools”. We search inspiration among foreign approaches to the topic focusing on the USA, Australia, Canada and Sweden. Foreign research varies from longitudinal quantitative to short-term qualitative studies. The main inspiration we find in theories on which the foreign research studies are based – the attrition theory (USA), the organizational theory (USA) and the four-dimensional theory of attrition and retention (Sweden). Research shows multidimensionality of influences on teacher attrition. Causes of attrition were first ascribed to salary/compensation structure and growth of capitals (human, financial, status), later appeared factors stemming from organizational theory and, finally, factors psychological (e.g. subjective perception of the teaching profession). Variability of influences on teacher attrition demands a complex approach to teacher attrition research.

Keywords: Teacher Fluctuation; Teacher Mobility; Teacher Attrition; Attrition Theory, Organizational Theory, Capital Theory

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze