PŘIDANÁ HODNOTA ŠKOLY – EMPIRICKÉ POROVNÁNÍ RŮZNÝCH PODOB TÉHOŽ TEORETICKÉHO KONCEPTU

Autoři: Eva Potužníková

Abstrakt: Příspěvek představuje teoretický koncept přidané hodnoty školy, který se vyvinul v mezioborové interakci mezi pedagogikou, sociologií vzdělávání a ekonomií, a na empirických datech z českých základních škol (n=141) porovnává průměrné výsledky škol v matematice a čtenářské gramotnosti s několika ukaukazateli přidané hodnoty odhadnutými pomocí různých statistických modelů. Zatímco jednotlivé odhady přidané hodnoty spolu vysoce korelují (r≥0,9), jejich korelace s průměrnými výsledky jsou nižší (0,5–0,7). Přidaná hodnota tedy přináší o výkonech škol jiné informace než hodnocení na základě dosažených výsledků, což podporuje smysluplnost tohoto konceptu a jeho potenciální využitelnost i v podmínkách českého vzdělávacího systému.

Klíčová slova: modely přidané hodnoty; testování znalostí; kvalita školy; CLoSE

Článek ke stažení [PDF]

Title: SCHOOL VALUE -ADDED – EMPIRICAL COMPARISON OF DIFFERENT MANIFESTATIONS OF A THEORETICAL CONCEPT

Abstract: This work presents a theoretical concept of value -added in schools, which was developed in interaction between educational science, sociology of education, and economics. Empirical data from Czech basic schools (n=141) is used to compare average school achievement in mathematics and reading literacy with several value -added scores estimated using different statistical models. While the different value-added estimates are highly correlated (r≥0.9), their correlations with average school achievement scores are lower (0.5–0.7). School value-added represents a different view of school performance than a simple evaluation of achieved results, which supports its relevance and potential usefulness also in the Czech education system.

Keywords: value-added models; achievement tests; school quality; CLoSE 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze