Autoři : Zora Syslová, Veronika Najvarová
Abstrakt: Příspěvek přináší pohled na klíčová témata výzkumu předškolního vzdělávání a hledá odpověď na otázku Jakými proměnami prošel tento výzkum za posled- ních 20 let? Analyzovány byly empirické studie relevantních českých časopisů a sborníků z konferencí vydaných v období 2000–2020. Výsledky studie ukazu- jí, že tematické zaměření výzkumů se v průběhu dvou sledovaných dekád příliš neproměnilo. Změny však autorky nalezly v oblasti použité metodologie. Zjištěná vyplývající ze sledovaných studií naznačují, že české předškolní vzdělávání se i po 20 letech stále potýká s poměrně velkými problémy v oblasti implementace kurikulární reformy.
Klíčová slova: předškolní vzdělávání, přehledová studie, pedagogický výzkum
Title
THE CHANGE IN PRESCHOOL EDUCATION RESEARCH IN THE LAST 20 YEARS
Abstract
The paper provides an overview of the key topics of preschool research and seeks to answer the question What changes has this research undergone over the last 20 years? Empirical studies of relevant Czech journals and proceedings from conferences published in the period 2000–2020 were analyzed. The results of the study show that the thematic focus of research has not changed much during the two monitored decades. However, the authors have found changes in the methodology used. Findings from the monitored studies suggest that Czech pre-school education, even after 20 years, still faces relatively large problems in the implementation of curricular reform.
Keywords
preschool education, overview study, pedagogical research
Download the article in English [PDF]: Not available