Autoři
Vlastimil Chytrý, Roman Kroufek
Abstrakt
Příspěvek představuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumu, zaměřeného na rozdíly v self-efficacy chlapců a dívek navštěvujících páté třídy základních škol. Diferenciace proběhla skrze různé typy škol: i) ZŠ Montessori, ii) ZŠ vyučující podle Hejného metody, iii) ZŠ běžného typu, iv) ZŠ Dalton. V rámci celkového souboru chlapci dosahovali nižších hodnot self-efficacy (M – 64,28) než dívky (M – 67,72).
Klíčová slova
self-efficacy, pohlaví, 1. stupeň ZŠ, typ školy
Title
DIFFERENCES IN SELF-EFFICACY OF BOYS AND GIRLS FOR SELECTED APPROACHES TO EDUCATION
Abstract
The paper presents the results of quantitative research focused on the differences in self-efficacy of boys and girls attending the fifth grade of primary schools. Differentiation was based on different types of schools: i) Montessori primary school, ii) primary school teaching according to the Hejný method, iii) primary school primary school, iv) Dalton primary school. Within the total group, boys achieved lower self-efficacy values (M – 64.28) than girls (M – 67.72).
Keywords
self-efficacy, gender, 1st grade of elementary school, type of school