Autoři: Barbora TALLOVÁ, Alena PETROVÁ
Sekce 5: Cíle a obsah výchovy a vzdělávání
Abstrakt: Příspěvek se věnuje osobám seniorského věku, které se účastní institucionální edukace. Univerzity třetího věku patří mezi nejznámější instituce věnující se lidem vyššího věku, přičemž jejich základním cílem je zlepšit kvalitu života těchto osob (Petřková & Čornaničová, 2004, s. 75). Cílem příspěvku je představit dílčí výsledky výzkumu, které se vztahují k sociálním potřebám seniorů účastnících se institucionálního vzdělávání, konkrétně Univerzity třetího věku při Univerzitě Palackého v Olomouci, a k vybraným aspektům kvality jejich života. Tyto výsledky byly získány prostřednictvím dotazníku vlastní konstrukce a Logo-testu autorky E. Lukasové. Například zde bude analyzováno, zda tito senioři pociťují potřebu častějšího sociálního kontaktu, jestli (ne)prožívají existenciální frustraci apod.
Klíčová slova: existenciální frustrace, Logo-test, senior, sociální kontakt, sociální potřeby, smysluplnost života, Univerzita třetího věku při Univerzitě Palackého v Olomouci
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Sociální potřeby seniorů účastnících se institucionálního vzdělávání
Title: Social Needs of Seniors Participating in Institutional Education
Abstract: The contribution deals with persons of senior age who participate in institutional education. Universities of the third age are some of the most well-known institutions for the people of higher age, whereas their basic objective is to improve the quality of life of such persons (Petřková & Čornaničová, 2004, s. 75). The contribution intends to introduce the results of the research relating to the social needs of seniors participating in institutional education, specifically the University of the Third Age of the Palacký University in Olomouc, and to the selected aspects of the quality of their life. These results were received by means of a self-constructed questionnaire and a Logo-test by E. Lukasová. It will for instance be analyzing the seniors’ needs of a more frequent social contact, suffering from existential frustration etc.
Key words: existential frustration, Logo-test, senior, social contact, social needs, meaningfulness of life, University of Third Age of the Palacký University in Olomouc
Download the article in English [PDF]: Not available