Sociokulturní handicap žáků-cizinců a profesní příprava učitelů

Autoři : Markéta Zachová

Abstrakt: Předkládaný text prezentuje výsledky výzkumu realizovaného v rámci disertační práce. Cílem bylo analyzovat profesní přípravu učitelů ve vztahu k sociokulturnímu handicapu žáků-cizinců (žáků s odlišným mateřským jazykem). Cíl byl zpřesněn formulací výzkumných otázek: Jaké konkrétní problémy, obtíže doprovází vyučovací proces žáků-cizinců? Jaké postupy, strategie využívají učitelé, aby pomohli těmto žákům úspěšně se integrovat? Jak hodnotí učitelé svoji profesní připravenost na vzdělávání žáků-cizinců (zda byli v rámci svého pregraduálního studia dostatečně připraveni na práci s žáky-cizinci, kde shledávají přínosy, nedostatky v rámci této přípravy)? Jak hodnotí studenti svoji dosavadní pregraduální přípravu na vzdělávání žáků-cizinců (zda byli v rámci svého dosavadního pregraduálního vzdělávání připraveni na práci s žáky-cizinci, kde shledávají přínosy, nedostatky v rámci této přípravy)?

Empirická část práce má kvalitativní charakter, využito bylo techniky dotazníkového šetření pro učitele a studenty, polostrukturovaných rozhovorů pro učitele. Dílčí technikou byla analýza přehledu studijních disciplín zaměřených na vzdělávání žáků-cizinců na Fakultě pedagogické Západočeské univerzity v Plzni (dále jen ZČU). Výzkumný soubor tvořili učitelé 1. stupně základních škol Plzeňského a Karlovarského kraje a studenti 4. ročníku oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Fakulty pedagogické ZČU v Plzni. Na základě zkušeností a výpovědí respondentů jsme prezentovali klíčové oblasti pregraduální přípravy v oblasti vzdělávání žáků-cizinců.

Klíčová slova: sociokulturní handicap, žáci s odlišným mateřským jazykem, diverzita, profesní připravenost, interkulturní kompetence

Článek ke stažení [PDF] 

Title:SOCIOCULTURAL HANDICAP OF FOREIGN PUPILS AND PROFESSIONAL QUALIFICATION OF TEACHERS

Abstract: The present text presents the results of research conducted within the thesis. The aim was to analyze the training of teachers in relation to socio-cultural handicap of foreign students (students with a different mother tongue). The target was refined formulation of research questions: What specific problems, difficulties accompanies the teaching process of foreign students? What policies, strategies used by teachers to help these pupils to successfully integrate? How teachers evaluate their professional preparedness education of foreign students (whether they were within their undergraduate study adequately prepared to work with foreign pupils, where they find the benefits, drawbacks in this preparation)? As students evaluate their existing undergraduate training for education of foreign students (whether they were within their existing education undergraduate ready to work with foreign pupils, where they find the benefits, drawbacks in this preparation)?

The research is qualitative in nature, was used techniques questionnaire for teachers and students, the teacher interviews. Partial analysis technique was survey study disciplines aimed at educating foreign students at the Faculty of Education UWB in Pilsen. The research group consisted of teachers of 1st grade elementary school Plzen and Karlovy Vary regions and 4th year students field of study 1st grade of primary school Faculty of Education UWB in Pilsen. Based on experience, respondents we presented the key areas of undergraduate training in the education of foreign pupils.

Keywords: sociocultural disability, pupil with a different mother tongue, diversity, teacher training, intercultural competencies

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze