Autor: Irena Smetáčková
Sekce 4: Výchova a vzdělávání optikou sociální pedagogiky
Abstrakt: Článek představuje část výsledků výzkumu „Sexuální a genderově motivované obtěžování vyučujících vůči studujícím na VŠ“. Informuje o tom, jaké chování studenti/ky označují za sexuální obtěžování a jaké pocity v nich obtěžující chování vyvolává. Vychází přitom z rozhovorů s deseti studujícími a z dotazníkového šetření s účastí více než 800 studujících. Chování spojované se sexuálním a genderově motivovaným obtěžováním lze rozdělit do několika kategorií podle toho, na koho směřuje (jedinec, skupina, společnost) a jaký má obsah (osobní zájem, sexuální narážky, znevažování). Pro většinu chování platí, že jej studující vnímají ambivalentně, což snižuje jejich možnost se obtěžování bránit.
Klíčová slova: vztah mezi vyučujícími a studujícími na vysokých školách, moc, sexuální a genderově motivované obtěžování, osobní vnímání obtěžujícího chování
Článek ke stažení v češtině [PDF]: „UČITEL MĚ OBTĚŽOVAL“ – OBTĚŽOVÁNÍ Z HLEDISKA STUDENTEK/Ů VŠ
Title: EXPERIENCES OF STUDENTS WITH SEXUAL HARASSMENT AT UNIVERSITIES – THE QUALITATIVE STUDY
Abstract: The article starts from the extensive research of improper and harassing behavior of teachers towards students at universities. Semi-structured interviews with ten students and questionnaires for 800 students were used to identify how students understand the term sexual harassment and how they feel. The behavior linked to sexual and gendered harassment can be divided to several categories based on target (individual, group, global) and content (personal interest, sexual hints, disparagement). Students perceive most such behaviors in ambivalent way what inhibit their defending reaction.
Key words: relationships between teachers and students at universities, power, sexual and gendered harassment, individual perception of harassing behavior
Download the article in English [PDF]: Not available