Vnímaný přínos studia psychologie u slovenských a britských středoškoláků

Autor: Sokolová Lenka 

Abstrakt: Psychologie v posledních letech patří na Slovensku i ve Velké Británii mezi atraktivní studijní obory. Cílem naší studie je analyzovat jak studenti a studentky na sekundárním stupni vzdělávání vnímají přínos studia psychologie jako volitelného středoškolského předmětu. Standard výučby psychologie na tomto stupni se ve slovenském a britském školním systému výrazně liší. Proto se v teoretickém vstupu i v analýze dat zaměřujeme na rozdíly vyplývající zejména z obsahu, metod a hodnocení v obou zkoumaných edukačních prostředích. Výzkumnou metodou byl online dotazník (n=249) s uzavřenými i otevřenými položkami. Ze statistické i obsahové analýzy vyplývá, že u britských studentů a studentek dominuje akademicko-vědecká kategorie přínosu a u slovenské skupiny převládá kategorie osobnostního rozvoje. V závěru se zamýšlíme také nad tím, jak status a obraz psychologie jako školního předmětu ovlivňuje vnímaný přínos studentů a studentek ze dvou kulturně i edukačně odlišných prostředí. Studie je částkovým výstupem projektu KEGA 021UK-4/2013 „Vyučovanie psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja“. 

Klíčová slova: přínos studia, psychologie, střední škola, Slovensko, Velká Británie 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Vnímaný přínos studia psychologie u slovenských a britských středoškoláků

 

Abstract: Currently psychology belongs among attractive study fields both in Slovakia and Great Britain. The objective of our study is to analyse how secondary students perceive the outcomes of studying psychology as an optional subject. The standards of teaching psychology on this level of education in Slovak and British school systems differ. That is why we focus on the differences based on content, methods and assessment in both educational settings. Online questionnaire (n=249) with closed and open items was used as a research method. Both statistic and content analyses proved that academic and scientific outcomes dominate among British students, while personal development outcomes are more important among Slovak students. In the conclusion we discuss the influence of the status and image of psychology as a school subject upon perceived outcomes among students from different educational and cultural settings. This study is partial output of KEGA project no. 021UK-4/2013 „Teaching Psychology and Personal Development Subjects“. 

Key words: study outcomes, psychology, secondary school, Slovakia, Great Britain.  

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze