VYBRANÉ ATRIBUTY SOUČASNÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLY Z HLEDISKA POŽADAVKŮ ŠKOLSKÉ REFORMY

4. SEKCE: Výzkum školy a dalších vzdělávacích institucí

Autor: JAN VODA

Abstrakt: Práce syntetizuje dostupné informace o učiteli z hlediska jeho budoucí rolereformátora. Jsou zdůrazněny dvě protichůdné perspektivy transformace:evoluce, jedná-li se o inovace z vlastního rozhodnutí učitelů, a revoluce jakocentrálně řízené změny skokem. Výsledky analýzy dokumentů České školníinspekce, závěry z případové studie a orientačního dotazníkového šetřeníuvedené ve výzkumné části práce pak kontrastují realitu základních škol steoretickými východisky školské reformy.

Klíčová slova: Kurikulum, kurikulární reforma, inovace, vnitřní proměna školy,management změny, plánování změny, evoluce/revoluce, rezistence učitelů,Rámcový vzdělávací program ZV, školní vzdělávací program

Článek ke stažení [PDF]: VYBRANÉ ATRIBUTY SOUČASNÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLYZ HLEDISKA POŽADAVKŮ ŠKOLSKÉ REFORMY

Abstract: The study synthesizes available information about the teacher from the pointof view of his/her role as a reformer. Stress is put on two polar perspectives:evolution of the innovation as it comes from the teacher’s own decisions, andrevolution as a central-controlled transition. The results of document analysisof Czech School Inspectorate, the outcome of a case study and ageneral survey stated in the research portion of this study will contrast thereality of primary schools with the theoretical basis of educational reform.

Keywords: Curriculum, educational reform, innovation, change management, planningof change, evolution/revolution, teachers´ resistance, Framework EducationalProgram, School Educational Program.

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze