ŽÁK A JEHO ROLE SUBJEKTU NEBO OBJEKTU VÝUKY, PŘÍPADOVÁ STUDIE

Autoři: Jaroslava Ševčíková1,2, Jitka Plischke1, Anna Ševčíková3

Abstrakt: Žák je jedním z činitelů výuky. Jak vnímá svou roli ve výuce a managementu třídy, a jaké je jeho pojetí role ve vazbě na osobní spokojenost? Problém je řešen prostřednictvím exploratorní případové studie tří žáků, v průběhu třinácti let jejich školní docházky, která sleduje, jak se mění žákem vnímaná role v závislosti na podmínkách výuky. Cílem studie je popsat, jak žák vnímá své pojetí výuky v roli subjektu či objektu, jak se role generuje a mění v průběhu školní docházky, a která mu přináší vyšší spokojenost. Hledá obecné vzorce formování rolí a možnosti využít je tak, aby žák přijal žádoucí roli aktivního subjektu. Obecné vzorce geneze se zviditelnily. Výsledky ukazují, že ovlivnění žákovy role je možné a že participace na výuce vede k vyšší spokojenosti žáka.

Klíčová slova: žák; žákovo pojetí výuky; výuka; žák subjekt; žák objekt; management třídy

 

 

 

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: PUPILS AND THEIR ROLE AS SUBJECTS OR OBJECTS OF TEACHING, CASE STUDY

Abstract: The pupil is one of the factors of teaching. How does he perceive his role in teaching and classroom management, and what is his concept of the role in relation to personal satisfaction? The problem is addressed through an explo- ratory case study of three students, over the course of thirteen years of their schooling, of how the student’s perceived roles change depending on the conditions of instruction. The aim of the study is to describe how the pupil perceives his concept of teaching in the role of subject or object, which role brings him satisfaction and how it is generated and changes during schooling. It seeks general patterns of role formation and ways to use them so that the student adopts the desirable role of an active subject. General schemes of genesis have become visible. The results show that influencing the pupil’s perception of the role is possible and that participation in teaching leads to higher pupil satisfaction.

 

Keywords: pupil; pupil’s concept of teaching; teaching; pupil as a subject; pupil as an object; classroom management

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze