VYSOKÉ NÁROKY UČITELŮ NA DVOULETÉ DĚTI: RIZIKO PRO WELL-BEING DĚTÍ A RODIČŮ?

Autoři: Barbora Loudová Stralczynská1, Martina Kampichler2, Vlastimil Chytrý3

Abstrakt: Studie analyzuje proces integrace dvouletých dětí do předškolního vzdělávání v České republice prostřednictvím kvantitativního dotazníkového šetření (n = 574). Data indikují, že učitelé aplikují na děti nároky často překračující jejich vývojové kapacity. Dominantními kritérii selekce je socio-emocionální autonomie a schopnost separace od primárního pečovatele, což nekoresponduje s přirozenou ontogenezí raného dětství a může ohrozit psychickou homeostázi dítěte i rodičovský well-being. Studie vychází z ekologického systému Bronfenbrennera (1994). Absence jednotné metodologie přijímacího řízení implikuje heterogenitu v praxi mateřských škol. Studie akcentuje potřebu revize standardizačních kritérií a implementace individualizovaných přístupů reflektujících specifika této věkové kohorty.

Klíčová slova: mateřská škola, připravenost na vstup do mateřské školy, dvouleté děti, přijímací standardy, well-being

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: HIGH DEMANDS OF TEACHERS ON TWO-YEAR-OLD CHILDREN: A RISK FOR THE WELL-BEING OF THE CHILDREN AND THEIR PARENTS?

Abstract: The study examines the integration of two-year-olds into Czech pre-schools through a quantitative survey (n = 574). Data suggest teachers impose demands exceeding children’s developmental capacities. Selection focuses on socioemotional autonomy and caregiver separation, conflicting with early childhood ontogenesis and potentially harming psychological homeostasis and parental wellbeing. Based on Bronfenbrenner’s ecological system (1994), the study highlights the absence of standardised admissions, leading to heterogeneous practices. It underscores the need to revise criteria and adopt individualized approaches suited to this age cohort.

Keywords: pre-school, pre-school readiness, two-year-old children, admission standards, well-being

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze