WELLBEING VE ŠKOLE V PERCEPCÍCH ŽÁKŮ OSMÝCH ROČNÍKŮ

Autoři: Jaroslava Ševčíková1,2, Anna Ševčíková3

Abstrakt: Čeští žáci se do školy netěší a probíhající revize kurikula usiluje o změnu. Pracuje s konceptem wellbeingu, jako péče o sebe a o druhé. Je součástí podmínek a prostředí ve školách, deklaruje se v očekávaných výsledcích učení žáků, v klíčových kompetencích a je také učivem, zejména v rámci průřezového tématu. Jak na wellbeing nahlíží sami žáci? Jak si pojem vykládají? Pilotní studie předkládá žákovské percepce školy i wellbeingu v ní, a návrhy co změnit, aby se žáci ve škole cítili v pohodě a těšili se do ní. Ukázalo se, že vhodně vedená výuka, a nastavení podmínek, může utvářet i měnit percepce žáků a jejich interpretaci wellbeingu ve škole k jejich spokojenosti.

Klíčová slova: wellbeing ve škole; žák; percepce; změna; management třídy

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: WELLBEING AT SCHOOL IN PERCEPTIONS OF EIGHTH GRADE PUPILS

Abstract: Czech pupils are not looking forward to going to school, and the ongoing curriculum revision aims to change that. The revision considers the concept of wellbeing to be care for oneself as well as others. Wellbeing is part of the conditions and environment in schools. It is stated as part of expected pupil learning outcomes in key competencies, especially as a subject within cross-curricular topics. How do pupils perceive and interpret the concept of wellbeing? The pilot study presents pupil perceptions of school and wellbeing. It offers suggestions for change conducive to increased levels of comfort and positive anticipation of school. It demonstrates that appropriate environments and methodologies can positively influence pupil perceptions and interpretations of wellbeing at school.

Keywords: wellbeing at school; pupil; perception; change; classroom management

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze