VZTAH MEZI INTENZITOU VYUŽÍVÁNÍ GENERATIVNÍ UMĚLÉ INTELIGENCE, KRITICKÝM MYŠLENÍM A SELF-EFFICACY U ČESKÝCH STŘEDOŠKOLSKÝCH ŽÁKŮ

Autoři: Helena Beranová†, Miroslava Hapalová†, Daniela Hančlová, Matúš Kurian, Roman Lyach, Ondřej Šteffl

 

Abstrakt: V této práci zkoumáme vztah mezi intenzitou využívání nástrojů generativní umělé inteligence (GAI) a úrovní kritického myšlení a self-efficacy u středoškolských žáků v České republice. Výzkum reflektuje skutečnost, že až 80 % českých žáků aktivně využívá GAI ve škole i doma (Ipsos & Vodafone, 2025). Metodologie kombinuje standardizované psychometrické nástroje zjišťující kritické myšlení a self-efficacy s dotazníkem zjišťujícím intenzitu a způsob využívání GAI. Výzkumný soubor bude tvořen cca 4000 maturanty, kteří se zúčastní Národních srovnávacích zkoušek (NSZ). Výsledky studie poskytnou empiricky podložené poznatky pro formulaci doporučení ohledně efektivní integrace nástrojů GAI do vzdělávacího procesu.

Klíčová slova: generativní umělá inteligence, kritické myšlení, self-efficacy, AI ve vzdělávání

 

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE RELATIONSHIP BETWEEN GENERATIVE AI USAGE INTENSITY, CRITICAL THINKING AND SELF-EFFICACY AMONG CZECH HIGH SCHOOL STUDENTS

Abstract:

This study examines the relationship between the intensity of generative artificial intelligence (GAI) tool usage and the level of critical thinking and self-efficacy among high school students in the Czech Republic. The research reflects that up to 80% of Czech pupils aged 12–17 actively use GAI at school and home (Ipsos & Vodafone, 2025). The methodology combines standardized psychometric instruments measuring critical thinking and self-efficacy with a questionnaire measuring GAI usage intensity and mode. The research sample will consist of 4,000 final-year high school students participating in National Comparative Exams. The study’s findings will provide empirically-based insights for formulating recommendations regarding the effective integration of GAI tools into the educational process.

† Tito autoři se na této práci podíleli stejným dílem a sdílejí první autorství

 

 

Keywords: generative artificial intelligence, critical thinking, self-efficacy, edu- cational technology

 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze