JAK SE MĚNÍ PARTICIPACE ŽÁKŮ A ŽÁKYŇ V CELOTŘÍDNÍ VS. SKUPINOVÉ INTERAKCI

Autoři: Zuzana Šalamounová, Tomáš Lintner

Abstrakt: Existuje empirická evidence dokládající, že žáci a žákyně se učí prostřednictvím participace na výukové komunikaci. Výzkumy současně ukazují, že v míře participace žáků existují velké rozdíly. Příspěvek proto zachycuje, nakolik se mění míra participace jednotlivých žáků a žákyň v okamžiku, kdy se vyučující rozhodnou změnit uspořádání výuky a přejít z celotřídní interakce do upořádání v podobě skupinové práce. Data byla získána prostřednictvím videonahrávek participace 147 žáků a žákyň šesti šestých tříd základních škol během vyučovacích hodin literatury. Data byla analyzována prostřednictvím statistických metod. Výsledky naznačují, že použití skupinové práce je jedním z možných přístupů, které mohou učitelé využít ke snaze o dosažení rovnoměrnější participace na výukové komunikaci.

Klíčová slova: participace, výuková komunikace, celotřídní interakce, skupinová práce

Článek ke stažení [PDF]

Title: HOW DOES STUDENT PARTICIPATION CHANGE IN WHOLE-CLASS VS. GROUP INTERACTION

Abstract: There is empirical evidence confirming that students learn through participation in classroom discourse. At the same time, research shows that there are significant differences in the level of student participation. This paper examines how individual students’ participation changes when teachers decide to shift the instructional format from whole-class interaction to group work. Data were collected through video recordings of the participation of 147 students from six sixth-grade primary school classes during literature lessons. The data were analyzed using statistical methods. The results suggest that implementing group work is one possible approach that teachers can use in an attempt to achieve a more equitable distribution of student participation in classroom discourse.

 

Keywords: participation, classroom discourse, whole-class interaction, group work

 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze