SUBJEKTIVNÍ SEBEPOJETÍ SOCIÁLNÍ OPORY ŽÁKŮ NA 2. STUPNI ZŠ V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI

Autoři: Veronika Pavlíková, Štefan Chudý

Abstrakt: Úspěch v moderní společnosti závisí na schopnosti člověka přizpůsobit se změnám vyvolaným technologickým pokrokem. V Moravskoslezském kraji je situace ovlivněna úpadkem důlního průmyslu a transformací dalších odvětví, což má dopad na společnost i jednotlivce. Tyto změny se promítají do subjektivního sebepojetí člověka, kde klíčovou roli v procesu adaptace hraje vzdělávací systém. Příspěvek se zaměřuje na vzdělávání, sociální integraci a školní úspěšnost dětí v regionu. Taktéž se zaměřuje na dílčí aspekty vzdělávání a sociální integrace, analyzuje míru společenské podpory a hledá strategie pro zlepšení školní úspěšnosti dětí v regionu. Příspěvek přispěje k navržení opatření podporujících adaptaci, odolnost a vzdělávací úspěšnost v kontextu regionálních změn.

Klíčová slovatransformace, sebepojetí, sociální opora, resilience, školní úspěšnost

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE SUBJECTIVE SELF-CONCEPT OF SOCIAL SUPPORT AMONG LOWER SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN THE MORAVIAN-SILESIAN REGION

Abstract: Success in modern society depends on people’s ability to adapt to the changes brought about by technological progress. In the Moravian-Silesian region, the situation is affected by the decline of the mining industry and the transformation of other sectors, which has an impact on society and individuals. These changes are reflected in people’s subjective self-conception, where the education system plays a key role in the adaptation process. This paper focuses on education, so- cial integration and school achievement of children in the region. It also focuses on subaspects of education and social integration, analyses the level of social support and looks for strategies to improve academic success of children in the region. The submission will contribute to the design of interventions that promote adaptation, resilience and educational success in the context of regional change.

Keywords: transformation, self-concept, social support, resilience, school success

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze