ANALÝZA PROPOJENÍ MEZI STRATEGIEMI VRSTEVNICKÉHO UČENÍ UČITELŮ A PERSPEKTIVAMI ŽÁKŮ V INKLUZIVNÍCH TŘÍDÁCH

Autoři: Jana Navrátilová1,2, Miroslav Jurčík1

Abstrakt: Studie se zaměřuje na vybranou inkluzivní strategii – vrstevnické učení (VU). Cílem bylo zjistit, jak učitelé zapojují žáky do VU a jaké jsou zkušenosti žáků s touto strategií. Data byla získána pomocí pozorování, rozhovorů se žáky a učiteli, skupinových rozhovorů. Výsledky ukazují, že se učitelům daří zapojovat do VU žáky rozmanitých potřeb. Přestože je však VU na zkoumaných školách běžně užívané, hledání optimální míry používání, která vyhovuje učitelům i žákům, je výzvou. Zatímco učitelé považují VU jako klíčový prvek vzdělávání, někteří žáci jsou jím zahlceni. Z toho vyplývá, že učitelé mnohdy kladou důraz na technické aspekty spolupráce, jako jsou pravidla a dovednosti, a to může být někdy na úkor potřeb žáků.

 

Klíčová slova: vrstevnické učení, inkluzivní strategie, učitelská perspektiva, hlas žáků

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: ANALYSING THE INTERSECTION BETWEEN TEACHERS’ PEER LEARNING STRATEGIES AND PUPILS’ PERSPECTIVES IN INCLUSIVE CLASSROOMS

Abstract: The study focuses on a selected inclusive strategy – peer learning (PL). The aim was to determine how teachers involve students in PL and what students’ experiences with this strategy are. Data were obtained through observations, interviews with students and teachers, group interviews. The results show that teachers succeed in engaging students with diverse needs in PL. However, while PL is commonly used in the schools studied, finding the optimal level of use that suits both teachers and students remains a challenge. While teachers view PL as a key element of education, some students feel overwhelmed by it. This suggests that teachers often emphasize the technical aspects of collaboration, such as rules and skills, which can sometimes be at the expense of learners’needs.

Keywords: peer learning, inclusive practices, teachers’ perspective, student voice

 

 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze