Autoři: Denisa Denglerová1, Radim Šíp2
Abstrakt: Mäkiharju a Smeds-Nylund (2023) popsali víceúrovňový modelu leadershipu ve finském vzdělávacím systému, ve kterém klíčovou roli všech aktérů hraje autonomie. Ta se projevuje tzv. „prostorem pro vlastní jednání“ (room to maneuver). V rámci tohoto sympozia představíme tři zdánlivě nesouvisející jednotlivosti finského vzdělávání. Bude to riziková hra, ke které ve školním prostředí dochází, dále nakládání s diagnózou u žáků s SVP a nakonec partnerský model spolupráce mezi učiteli a asistenty pedagoga. Každý z těchto prvků je však doprovázen právě vysokou úrovní autonomie jednotlivých aktérů, všichni dostávají dostatečný room to maneuver, v rámci nějž spontánně zohledňují potřeby ostatních.
Klíčová slova: finský vzdělávací systém, room to maneuver, autonomie, důvěra, riziková hra, diagnóza
Title: FINNISH EDUCATION: THE SHARED ROOM FOR SELF-MANEUVERING
Abstract: Mäkiharju and Smeds-Nylund (2023) described a multilevel model of leadership in the Finnish education system in which autonomy plays a key role for all actors. This is manifested by the so-called ‘room to maneuver’. In this symposium, we will present three seemingly unrelated individual aspects of Finnish education. It will be the risky play that occurs in a school environment, followed by handling the diagnosis in pupils with SEN and, finally, the partnership model of cooperation between teachers and teaching assistants. Each of these elements, however, is accompanied precisely by a high level of autonomy of the individual actors, all being given sufficient room to maneuver within which they spontaneously take into account the needs of the others.
Keywords: Finnish education system, room to maneuver, autonomy, trust, risk game, diagnosis
Download the article in English [PDF]: Not available