Autoři: Radim Šíp1,2
Abstrakt: Příspěvek je součástí sympozia Finské vzdělávání: Sdílený prostor pro vlastní jednání; a jeho cílem je poskytnout syntetizující pohled na vnitřní podmínky a principy, které umožňují v rámci finského školství budovat na mnoha úrovních institucionální důvěru. Důvěra umožňuje vyvažovat aktuální společenské potřeby, které vyvolávají nutnost změn, a kontinuitu fungování instituce vzdělávání. Výsledky předcházejících příspěvků jsou identifikovány jako projevy celkového institucionálního nastavení. Tento přístup je završen porovnáním vzdělávacích systémů prostřednictvím ideálních typů „kultura důvěry“ a „kultura nedůvěry“ a návrhem způsobu strukturální přenositelnosti finského systému do našeho prostředí.
Klíčová slova: Finsko, instituce, důvěra, komunitní spolupráce, kulturní přenos
Title: CULTURE OF TRUST: FINNISH EDUCATION AND ITS TRANSFERABILITY
Abstract: The paper is part of the symposium Finnish Education: The Shared Room for Self-Maneuvering; and aims to provide a synthetic view of the internal conditions and principles that enable the Finnish education system to build institutional trust on many levels. Trust allows balancing current social needs and the need for change with the continuity of the functioning of the educational institution. The results of previous papers are identified as manifestations of the overall institutional setting. This approach is complemented by a comparison of educational systems through the ideal types of “culture of trust” and “culture of mistrust” and a proposal for a way to cultural transfer.
Keywords: Finland, institution, trust, community cooperation, cultural transfer
Download the article in English [PDF]: Not available