Autor: Helena Grecmanová, Miroslav Dopita
Sekce 3: Kurikulum, kurikulární materiály, kurikulární reforma
Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na identifikaci změny zájmu žáků o matematiku, fyziku a chemii v závislosti na způsobu výuky fyziky, chemie a matematiky na základních a středních školách Olomouckého kraje. Změny ve výuce byly způsobeny realizací projektu Výzkum nových metod soutěží tvořivosti mládeže zaměřených na motivaci pro vědecko výzkumnou činnost v oblasti přírodních věd, obzvláště v oborech matematických, fyzikálních a chemických (zkráceně STM-Morava) podporovaného Národním programem výzkumu II. MŠMT ČR v letech 2006-2008. Výzkum mapuje stav před zahájením projektu a v jeho závěru.
Klíčová slova: zájem, žáci, fyzika, matematika, chemie, výuka, základní škola, střední škola
Článek ke stažení v češtině [PDF]: ZÁJEM ŽÁKŮ O PŘÍRODNÍ VĚDY V ZÁVISLOSTI NA ZPŮSOBU JEJICH VÝUKY
Title: PUPILS‘ INTEREST IN NATURAL SCIENCES IN DEPENDENCE ON WAYS OF TEACHING
Abstract: The contribution focuses on the identification of a shift in pupils’ interest in mathematics, physics and chemistry in dependence on ways of teaching physics, chemistry and mathematics at primary and secondary schools in the Olomouc Region. Changes in teaching were results of the realization of the project /The research of new creativity competition methods for young people aimed on motivation for research activity in hard sciences, especially mathematics, physics, and chemistry/ (in short STM-Morava), funded by the National Research Programme II of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic in 2006-2008. The research covers the situation before the start of the project and at its end.
Key words: interest, pupils, physics, mathematics, chemistry, teaching, primary school, secondary school
Download the article in English [PDF]: Not available