Autor: Martin Malčík, Stanislav Dlouhý
Sekce 6: Výzkum proměny školy v současné společnosti
Abstrakt: Aby škola byla schopna rozvoje, musí mít vhodně uspořádány vnitřní poměry, ale také vztahy se školním okolím. Školy jsou dnes vystaveny soutěžení, konkurenci a velké interakci s okolím, nehledě na rostoucí požadavky na akontabilitu. Požadavky současné znalostní společnosti zvýrazňují skutečnost, že škola musí být otevřenou institucí se schopností řídit vztahy uvnitř i navenek profesionálně, kvalitně a efektivně. Public relations dnes představuje efektivní nástroj řízení organizací a institucí. Správné využívání nástrojů public relations je pro oblast vzdělávání z hlediska řízení a transferu znalostí, informací a inovací zásadní.
Klíčová slova: public relations, image školy, identita školy, partnerství školy, sponzorství, budování týmu, prezentace školy
Článek ke stažení v češtině [PDF]: VYUŽÍVÁNÍ NÁSTROJŮ PUBLIC RELATIONS JAKO SOUČÁST EFEKTIVNÍHO ŘÍZENÍ ŠKOLY
Title: USING OF PUBLIC RELATIONS TOOLS FOR THE MANAGING OF SCHOOLS AND EDUCATIONAL INSTITUTION
Abstract: Public relations today is an effective tool for the management of organizations and institutions in the manufacturing and nonmanufacturing sector. Proper understanding of tools for public relations is for education in terms of management and transfer of knowledge, information and innovation, the most fundamental. Schools are now exposed to competition and a large interaction with the nonschool environment as never before. In addition, they are still heavily exposed to pressure and view from surrounding world and the public. Schools face with various problems such as problems with the loss of pupils, lack of funding, problems with decreased image or bad climate within the school. In today’s knowledge, information and communication society school should be fully open institution and must be able to manage and lead relationships within and outside professionally and effectively. Schools as organizations providing education must guarantee the highest level of efficiency and quality.
Key words: public relations, school image, the identity of schools, school partnership, sponsorship, fundraising, team building.
Download the article in English [PDF]: Not available