KLIMA UČITELSKÝCH SBORŮ STŘEDNÍCH ŠKOL

Autoři
Andrea Rozkovcová, Petr Urbánek

Abstrakt
Konferenční příspěvek prezentuje výsledky šetření sociálního klimatu učitelských sborů na středních školách v libereckém regionu. Kontaktní dotazníkové šetření (nástrojem OCDQ-RS) bylo koncipováno jako screening pro hlubší kvalitativní sondy a intervenční procedury ve vybraných školách. Ukazuje se, že hodnoty sociálního klimatu a jejich grafické profily jsou v učitelských sborech středních škol výrazně heterogenní a specifické dle typu školy (gymnázia, odborné školy, umělecké školy).

Klíčová slova
sociální klima, učitelský sbor, střední škola, dotazník OCDQ-RS

Článek ke stažení [PDF]: 

Title
THE CLIMATE OF UPPER-SECONDARY SCHOOL TEACHING STAFFS

Abstract
The paper presents the results of a social climate survey in upper-secondary teaching staffs in the Liberec region. OCDQ-RS questionnaire was used for contact survey which also served as a screening for subsequent qualitative research and intervention procedures in selected secondary schools. It has turned out that the values of the social climate are significantly heterogeneous among the teaching staff of secondary schools, and are also specific to the type of a school (grammar, vocational, and art schools).

Keywords
social climate, teaching staff, upper-secondary school, OCDQ-RS questionnaire

Download the article in English [PDF]: 

Diskuze