CO JE DŮLEŽITĚJŠÍ PRO ŽÁKOVSKÉ UČENÍ: DÁVAT V HODINĚ POZOR, NEBO MLUVIT?

Autoři: Klára Šeďová, Martin Sedláček

Abstrakt: Využili jsme shlukovou analýzu, abychom zjistili, jaké jsou u žáků devátých tříd ZŠ (n = 639) vzorce verbální participace na výukové komunikaci v kombinaci s jejich vnitřní angažovaností. Sledovali jsme, co je důležitější pro vzdělávací výsledky žáka – jeho komunikační aktivita, nebo pozornost a zaujetí? Identifikovali jsme pět různých profilů a analyzovali jejich vztah ke vzdělávacím výsledkům. Nejlepších výsledků dosahovali žáci, kteří ve výuce hodně hovořili a zároveň byli vnitřně angažovaní, naopak nejhorších výsledků dosahovali žáci tiší a ne‑ angažovaní. Analýzou inkonzistentních profilů jsme zjistili, že je žákovská řeč silnějším prediktorem výsledků žáka než vnitřní angažovanost.

Klíčová slova: výuková komunikace, žákovská participace, žákovská angažovanost, školní úspěšnost

Článek ke stažení [PDF]

Title: WHAT IS MORE DECISIVE FOR STUDENT LEARNING: TO BE ATTENTIVE OR TO SPEAK IN THE CLASS?

Abstract: We conducted cluster analysis to identify how are classroom talk and in‑ ternal behavioral engagement combined in ninth ‑grade students (n = 639). We inquired what is more decisive for student achievement—classroom talk or internal engagement? We identified five distinctive participation profiles and analyze whether profile membership can predict student achievement. We found the profile with high talk and high engagement to perform best and the profile with low talk and low engagement to perform worst. Analyzing inconsistent profiles, we detected classroom talk to be the more decisive factor for student achievement than internal behavioral engagement.

Keywords: classroom talk, student participation, student engagement, student achievement

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze