CO NOVÉHO UKÁZAL VÝZKUM INTERAKCE VE TŘÍDĚ?

Autor: František Tůma

Klíčová slova: konverzační analýza, interakce ve třídě, IRF, prezentace, diskuse, interakce ve dvojicích

Abstrakt: Cílem příspěvku je představit vybrané výstupy z výzkumného projektu „Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole“ (GA ČR 15-08857S) a vztáhnout je k existujícím teoretickým rámcům a empirickým zjištěním této oblasti. Důraz bude kladem na zjištění, která obohacují či problematizují dosavadní stav poznání, především v souvislosti s dialogem učitele a studentů, IRF strukturou, interakcí během studentských prezentací a následných diskusí, a interakcí ve dvojicích. Zjištění budou ilustrována na vybraných datových ukázkách. Výzkumný projekt, jehož vybrané výsledky jsou v příspěvku představeny, staví na etnometodologické konverzační analýze (k podrobnostem a souvislostem s výzkumem interakce ve třídě viz Tůma, 2016), která cílí na detaily probíhající interakce a umožňuje zkoumat vzájemné porozumění mezi účastníky, které hraje ve školní výuce důležitou roli (např. Macbeth, 2011). Hlavními oblastmi zájmu v konverzační analýze jsou uspořádání střídání replik, sekvencí, oprav a preferenční organizace (Auer, 2014, Kapitola 13). Shrnutí aktuálního stavu poznání v zahraničním výzkumu lze nalézt v recentních publikacích (např. Gardner, 2013; Markee, 2015). V konverzační analýze se pracuje s interakcí zachycenou na záznamu, který pro ni představuje primární zdroj dat. Analytický proces začíná detailním transkribováním a analýzou záznamu, při kterých výzkumník odkrývá, jak účastníci interagují, přičemž zaměřuje pozornost na hlavní oblasti zájmu konverzační analýzy (viz Teoretická východiska). Porovnáním analyzované sekvence s jinými sekvencemi dochází ke zpřesňování zjištění týkajících se metod, které mluvčí při interakci používají. Příspěvek pojednává o vybraných výsledcích tříletého výzkumného projektu, které se týkají vybraných aspektů interakce ve třídě. Tato zjištění jsou vztažena k existujícím rámcům pro výzkum interakce ve třídě a je diskutováno o tom, jak prezentovaná zjištění ve vztahu k použitým teoretickým východiskům a metodě obohacují nebo problematizují existující stav poznání v domácím a zahraničním výzkumu v oblasti zjištění týkajících se IRF struktury, studentských referátů, frontální výuky nebo práce ve dvojicích.

Článek ke stažení [PDF]