ČTYŘI TEORIE PŘESTUPŮ ŽÁKŮ

Autor: Jan Vyhnálek

Klíčová slova: případová studie, meziškolní mobilita, ekologicko-vývojový model, sociální kapitál, začlenění, rodič 

Abstrakt: Hlavním cílem příspěvku je posouzení vhodnosti čtyř vybraných teoretických modelů pro exploraci a explanaci případů meziškolní mobility žáků. Dílčími cíli pak jsou: analýza vybraných modelů pro vytvoření logických vzorců vhodných ke srovnání s výsledky případových studií transferů žáků; analýza případů s použitím vybraných teorií; srovnání teorií na základě jejich přínosu pro případové studie. Meziškolní mobilita je složitý proces vázaný obvykle na extrémní situace edukace, a tím umožňující její lepší poznání. Přehledová studie nejvýznamnějších článků o meziškolní mobilitě publikovaných v letech 1991-2015 (Vyhnálek, 2016) sice ukázala celkově slabé uplatnění teorie v empirickém výzkumu, zároveň ale pomohla identifikovat hlavní teoretické směry ve výzkumu této oblasti: vývojově ekologické teorie (Bronfenbrenner; Cairns & Magnusson; Elder), teorie sociálního kapitálu (Coleman, Bourdieau, Putnam), teorie školního začlenění a odpoutávání (Finn). Induktivní analýza dat případové studie potom vedla k identifikaci teorie systému rodičovské péče (caregiving behavioral system, Solomon a George) jako další vhodné teorie pro výzkum meziškolní mobility. Tyto čtyři teorie budou použity ve výzkumu jako soupeřící (rival) teoretické modely. Výzkum je postaven na dvou hlavních postupech: (1) analýze čtyř teoretických modelů a generování prediktivních konfigurací, které by mohly být následně srovnány se strukturou dat tří případových studií, a (2) vícepřípadové studii, v jejíž analytické fázi budou uplatněny výsledky zmíněné analýzy teoretických modelů. Plán výzkumu, výběr vzorků a sběr dat se řídí obecnými principy kvalitativního výzkumu (Yin, 2014). Pro příspěvek jsou použity 3 případy. Vzorkování je převážně teoretické, převažuje snaha o výběr odlišných situací. Spíše nežli jako soupeřící se jednotlivé teorie ukazují jako doplňující se v širším modelu vývoje a sociálního začlenění dítěte. Srovnávání vzorců MM a teoretických modelů vedlo nejen k lepšímu popisu, exploraci i interpretaci jevu, ale samotný jev se ukázal jako vhodný pro posouzení a obohacování teorií. Přínos porovnání výsledků vícepřípadové studie a teoretických modelů je tedy obousměrný.

Článek ke stažení [PDF]