Autor Martin Friš, Jiří Kohout, Lucie Rohlíková, Josef Slowík
Klíčová slova: tablet, iPad, vzdělávání, postižení, kombinované postižení, bazální stimulace
Abstrakt: Cílem příspěvku je prezentace výzkumu, který byl realizován v České republice v centru specializovaném na práci s dětmi s těžkým kombinovaným postižením. V roce 2016 a 2017 byl ve výuce těchto žáků systematicky využíván tablet iPad. V příspěvku budou představeny výsledky výzkumu u dvou žáků s těžkým kombinovaným postižením, kteří se výzkumu účastnili. Během aktivit s tabletem u nich byly sledovány individuální formy komunikace vycházející z konceptu bazální stimulace dle Dr. Andrease Fröhlicha, a to v oblasti dýchání, napnutí či uvolnění svalů, pohybu hlavy a končetin a sekrece. Dotyk aktivizuje a podněcuje, ale také zklidňuje, poskytuje pocit bezpečí a odbourává strach (Hájková, 2009). Dotykem displeje tabletu, který vyvolá jakýkoliv bazální vjem (taktilní vibraci, zvukový signál, optický efekt apod.) lze stimulovat jedince s těžkým nebo kombinovaným postižením často i multisenzoriálně, tedy prostřednictvím několika smyslů současně. Dotyk (a gesto) jsou zároveň významnými prvky při osvojování komplexní gramotnosti a některé práce pak přímo dokládají efektivitu využití dotykových technologií při edukačním rozvoji jedinců se závažným a kombinovaným postižením (Flewitt a kol., 2014). Navíc lze v prostředí dnešního světa tvrdit, že využití mobilních dotykových technologií také umožňuje u těžce postižených (a často imobilních) osob podstatně lépe naplňovat lidskoprávní požadavek usnadňování přístupu ke kontaktu s okolním prostředím, a to třeba i prostřednictvím virtuálního kanálu (Ellis a Kent, 2011). Žáci s těžkým kombinovaným postižením opakovaně během individuální výuky realizovali s učitelem několik vybraných aktivit s tabletem a podrobně byly sledovány jejich reakce v průběhu těchto aktivit. Jednotlivé lekce byly zaznamenávány na video a následně analyzovány ve spolupráci učitele, asistenta učitele, speciálního pedagoga a specialisty na využití technologií ve vzdělávání. Reakce žáků byly vyhodnocovány také v kontextu zaznamenané interakce žáků před lekcí a po lekci včetně informací od rodičů o průběhu předešlé noci. Analýza videozáznamů potvrdila výrazné změny interakce směrem k poloze libosti především v těchto parametrech – pohyby hlavou, pohyby očí, sevření dlaně, lehké pootevření úst, změna napětí končetin, změna hloubky dechu. Výsledky poukázaly na významný dopad práce s aplikacemi založenými na principu “cause and effect” a upozornily také na vliv zatemnění místnosti na soustředění žáka. Z dosavadního výzkumu vyplývá, že tablet je účinným nástrojem pro aktivity a služby vedoucí k upevnění lidské důstojnosti těžce postižených žáků.