KLUKŮ JE ŠKODA, HOLKY NA TO NEMAJÍ: GENDEROVÉ ASPEKTY V HODNOCENÍ NEJSLABŠÍCH ŽÁKŮ TŘÍDY

Autor: Anna Drexlerová

Klíčová slova: hodnoticí úsudek učitele, gender, diferencovaný přístup učitele, školní úspěšnost, nálepkování

Abstrakt: Příspěvek bude prezentovat vybrané výsledky dlouhodobého výzkumného šetření. Cílem předloženého příspěvku bude zodpovědět dvě výzkumné otázky: (1) Jak si učitelka vysvětluje slabé školní výkony v případě dívek a v případě chlapců? (2) Jak probíhá komunikace mezi učitelkou a prospěchově slabými dívkami a chlapci? Učitelé se i přes snahu jednat s žáky bez rozdílu nevyhnou diferecovamému přístupu. Jednání učitele vychází z předem vytvořených a reálně vnímaných přesvědčení, které si o žácích vytváří. Podstatou teorie pygmalion efektu je skutečnost, že se hodnoticí úsudek učitele přenáší prostřednictvím jeho jednání na jednotlivé žáky třídy, kteří si jej zvnitřňují a v konečném důsledku mu upravují vlastní sebepojetí. V této optice žáci hodnocení učitelem jako výkonnostně nejslabší a tudíž známkovaní nejnižšími známkami představují svým způsobem nejohroženější skupinu třídy, protože v případě, že by dané zařazení v očích učitelky bylo stálé, znamenalo by pro žáka ztrátu šance na zlepšení. Objektem roční případové studie je jedna učitelka a jedna šestá třída, ve které učí. V předkládaném příspěvku budou prezentována data získaná opakovanými hloubkovými polostrukturovanými rozhovory s učitelkou a strukturovaným pozorováním vyučovacích hodin. Dalším zdrojem dat budou také výsledné známky jednotlivých žáků. Po roztřídění hodnotících výroků učitelky o jednotlivých žácích následovalo otevřené kódování. Z pozorování byly vyhodnoceny kvantifikované údaje vybraných kategorií pedagogické komunikace, např. frekvence vyvolání, napomenutí, iniciace žáků, pozitivní a negativní zpětné vazby. Trojkaře, tj. známkově a výkonnostně nejslabší žáky třídy, tvoří dvě genderově odlišné skupiny. Skupina bez potenciálu je tvořena dívkami, kterým učitelka připisuje atributy: tiché, hodné, velmi slabé, nechce se jim, jsou na svém maximu, zklamaly. Skupinu zvláštních případů tvořenou chlapci, spojuje učitelka s atributy typu je jich škoda, nemůžou za to, na jejich neúspěších se podílí rodinná situace, jsou jiní než ostatní. Výkonnostně slabí chlapci tak získávají ochrannou nálepku. Ve srovnání s tím se dívky bez potenciálu vyznačují nálepkou negativní.

Článek ke stažení [PDF]