KOLEGIÁLNÍ VEDENÍ, ŘÍZENÍ A SPRÁVA ŠKOLY NA PŘÍKLADU WALDORFSKÉ ŠKOLY

Autoři: Jan Boněk

Abstrakt: Výzkum z oblasti Školského managementu je zaměřen na jednu konkrétní formu řízení, vedení a správy školy (dále vedení školy), která v ČR nebyla dosud více analyzována a popsána. Nejprve vymezuji aktuální situaci vedení školy v rámci českého školského prostoru. Tedy vedení z pohledu ředitele, jeho rozsáhlých pravomocí, ale také odpovědností. Na základě dostupných studií a literatury z oblasti Školského managementu. Dále popisuji vedení školy ve waldorfských školách, které vychází z kolegiálního vedení. Za využití přede‑ vším zahraniční literatury, zejména německé, a dále z terénního výzkumu na některých waldorfských školách. Závěr a diskuse přináší zamyšlení nad možnou inspirací této praxe.

Klíčová slova: ředitel školy, kolegiální vedení, waldorfské školy, konference, odpovědnost

Článek ke stažení [PDF]

Title: LEADERSHIP, MANAGEMENT AND ADMINISTRATION OF THE SCHOOL ON THE EXAMPLE OF A WALDORF SCHOOL

Abstract: Research in the field of school management is focused on one specific form of school management, leadership and administration (school management), which has not been further analyzed and described in the Czech Republic. First, I define the current situation of school management within the Czech school space. That is, management from the perspective of the director, his/her extensive powers, but also responsibilities. Based on available studies and lit‑ erature in the field of school management. I also describe the management of the school in Waldorf schools, which is based on collegial management. Using mainly foreign literature, especially German, and further from field research at some Waldorf schools. The conclusion and discussion reflect on the possible inspiration of this practice.

Keywords: school principal, collegiate leadership, Waldorf schools, school management, responsibility

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze