Autoři
Jiřina Karasová
Abstrakt
Zvládání chování žáků považují začínající učitelé dlouhodobě za problematické. Komunikační dovednosti zaměřené na žáka se ukazují v teorii i výzkumu jako efektivní nástroj zvládání chování žáků při výuce. Pozorování a video studie s osmi začínajícími učiteli ukazují, do jaké míry využívají začínající učitelé komunikační strategie zaměřené na žáka v problémových situacích ve třídě. Výsledky přinášejí pohled na to, jaké oblasti komunikace jsou potřeba při budování dovedností učitelů podpořit.
Klíčová slova
komunikační dovednosti, chování žáků, začínající učitelé, přístup zaměřený na žáka, komunikační strategie
Title
NOVICE TEACHERS’ COMMUNICATION SKILLS FOR MANAGING STUDENT BEHAVIOUR
Abstract
Novice teachers have long identified managing student behaviour as problematic. Theory and research recognize student-centered communication strategies as effective tool in classroom behaviour management. Observations and video studies with eight novice teachers show to which extent they use student-centered communication strategies in problem situations in the classroom. The findings provide insight into which areas of communication need to be further addressed in teacher development.
Keywords
communication skills, problem behaviour, novice teachers, student-centered, communication strategies