Sekce 4 – Cíle a obsah výchovy a vzdělávání
Autoři : Michaela Dvořáková, Dominik Dvořák
Abstrakt : V současné době je v odborných diskusích rozvíjena teorie tvorby kurikula (curriculum making – Priestley & Philippou, 2018) jako popis komplexních a víceúrovňových procesů utváření cílů a obsahů školního vzdělávání. Náš příspěvek toto úsilí doplňuje zaměřením na specifika kurikulárních reforem v nedemokratických systémech tzv. socialistického tábora. Cílem je popsat vztah mezi průběhem reformy v západních zemích, v tehdejším Sovětském svazu a konečně v Československu jako jedné ze zemí pod sovětským vlivem. Dále sledujeme působení odkazu tehdejší reformy v současném školství.
Klíčová slova: Kurikulum, reforma, historie vzdělávání, vzdělávací politika, sociální realismus
Článek ke stažení [PDF] : Kurikulární hnutí za železnou oponou (The “New Curriculum Movement” Behind the Iron Curtain)
Keywords: Curriculum, reform, history of education, educational policy, social realism
Download the article in English [PDF]: Not available