Možnosti aplikace Malmquistova indexu ve vzdělávání

Autor: Mgr. Martin Chvál, Ph.D.

Anotace: V ekonomii existuje celá řada indexů sledujících vztahy mezi vstupy do systému a výstupy z něj, a snaží se tak popsat efektivitu tohoto systému. Škola a oblast školství patří do veřejného sektoru, který je pro ekonomy z hlediska aplikace řečené efektivity problematický (vztah mezi vstupy, výstupy a cenou je problematický, vstupy a výstupy jsou obtížně měřitelné, maximalizace zisku není dobré kritérium, velká dynamika procesů mezi vstupy a výstupy). Některé z problémů veřejného sektoru (hodnocení vícenásobných vstupů a výstupů bez cenové informace a rozlišení efektivity od změny podmínek) se snaží řešit tzv. Malmquistův index. Výhoda Malmquistova indexu spočívá v tom, že není nutné převádět vstupy a výstupy na ekvivalent ceny a dále je možno odlišit relativní efektivitu jednotek, např. škol od změn administrativních a jiných podmínek, za kterých svoji efektivitu realizují. Další předností Malmquistova indexu je možnost zahrnutí kvality do indexu, což je nutným předpokladem použitelnosti pro ekonomy při jeho potenciální aplikaci ve veřejném sektoru. Někteří autoři využili tento postup pro hodnocení produktivity v dílčích aspektech v oblasti zdravotnictví či hodnocení činnosti kateder na VŠ. Pro širší použití v oblasti vzdělávání je potřeba odpovídajícím způsobem definovat měřitelnou kvalitu. Některé možnosti jsou nabídnuty v předložené stati. Současně se jedná i o pokus najít společnou řeč s ekonomy, jejichž rozhodnutí stále více ovlivňují podmínky ve vzdělávání, a současně si zachovat pojetí kvality specifické pro oblast vzdělávání, aniž by byla vnucována výhradně ekonomická kritéria.

Článek ke stažení [PDF]: Možnosti aplikace Malmquistova indexu ve vzdělávání

Diskuze