Autor: Kristýna Pulišová
Klíčová slova: základní škola, rodiče, výběr školy
Abstrakt: Cílem tohoto příspěvku je prezentovat výsledky výzkumného šetření, které probíhalo od podzimu 2016 do léta 2017 a během nějž jsem hledala odpověď na otázku, jak rodiče ve velkém městě vybírají pro své dítě základní školu. Zjišťovala jsem, jak rodiče vnímají ideální základní školy, jakým způsobem získávají o škole informace a jaké jsou jejich plány v případě, že se chtějí dostat na nespádovou ZŠ. Dále mne zajímalo, jakým způsobem se základní školy prezentují rodičům a jak vnímají svou pozici na tomto trhu. Přechodu z mateřské školy do základního vzdělávání se u nás věnuje v poslední době pozornost v souvislosti se spravedlností a rovnými šancemi (Greger, Simonová & Straková, 2015). Podle některých teorií rodiče lépe informovaní a orientovaní vybírají pro své dítě školu, která vykazuje lepší výsledky v testech a nakonec tato volba vynese lepší studijní výsledky jejich dětem (Hastings & Weinstein, 2008). Jiné výzkumy však říkají, že jsou ve volbě aktivní také rodiče, kteří školu vybírají spíše podle jejích sociodemografických charakteristik (Rowe & Lubienski, 2017). Metodou výzkumného šetření byla situační analýza (Kalenda, 2016), při níž jsem sbírala data několika způsoby. Při zkoumání rodičovského výběru základní školy jsem navštívila mateřské a základní školy v centrální městské části velkého českého města. Na tomto území se nachází více než desítka ZŠ, které nabízejí rodičům možnost výběru, kam své dítě zapíší. Vedla jsem polostrukturované rozhovory s rodiči předškoláků a s řediteli místních ZŠ. Zkoumala jsem dokumenty, webové stránky a pořizovala terénní zápisy. Nyní nabízím výsledky, které vzešly z analýzy (otevřeným kódováním) těchto rozhovorů. Z analýzy rozhovorů s rodiči vyplývá, že rodiče mají různé důvody pro výběr školy (například pouze vylučují spádovou školu, protože ji považují za romskou) a volí různé strategie, jak zajistit dítěti zápis na vybranou školu, která není spádová (návštěva přípravného ročníku, zajištění dobrého místa v řadě na zápis). Základní školu volí rodiče s ohledem na potřeby, které vnímají u svého dítěte a nepřikládají na počátku školní docházky ještě velkou váhu získaným vědomostem.