ŠKOLSKÉ RADY JAKO NÁSTROJ DEMOKRACIE A PARTICIPACE RODIČŮ VE ŠKOLE.

Autor: Petr Chaluš

Klíčová slova: školská rada, správa školy, demokracie ve škole, participace, zapojení rodičů

Abstrakt: Cílem příspěvku je představení přehledové studie výzkumu školských rad, která je podkladem pro dizertační výzkumný projekt autora příspěvku. Dizertační výzkum školských rad v České republice je ve fázi předvýzkumu. Bude prezentován plán výzkumu, výzkumné otázky, metodologie a první data z předvýzkumu případu školské rady základní školy. Školské rady jsou v rámci projektu nahlíženy zejména v rámci demokracie ve škole a participace rodičů na správě školy. Výzkum se zaměřuje na zkušenosti členů školských rad s dopady své činnosti na demokracii ve škole a zkušenosti rodičů s participací na správě školy. Očekávaným přínosem příspěvku i dizertačního projektu je zvýšení zájmu o stav školských rad v českém prostředí a podněty pro rozvoj školských rad. Dizertační práce jako celek má příspět i k obohacení teorií vztahujícím se k demokracii ve škole. Teoretický a konceptuální rámec tvoří teorie vzdělávání vztahující se k demokracii, koncepty demokratického vedení a participace. Demokratickou teorii vzdělávání zakládá Gutman (1987) na sdílení vzdělávací autority mezi státem, rodinou a jednotlivcem. Jako projev demokratického vzdělávání popisuje kreativní konflikt mezi centrálním řízením, profesionály a místní komunitou. Školské rady v českém kontextu mohou být prostorem pro tento dialog. Woods (2005) ve svém demokratickém konceptu vedení ve vzdělávání popisuje školu jako vzdělávací komunitu učících se, kde je sdílena moc, naděje a zdroje. Školská rada pak je nejen demokratickou správou instituce, je i podporou sounáležitosti ve vzdělávací misi školy. Koncepce participace umožňují zachytit zapojení rodičů, jak výzkum školských rad zakotvil Stelmach (2016) v teoretickém modelu Arstein (1969) popisujícím úrovně a kvalitu participace veřejnosti. Základem pro dizertační výzkum je přehledová studie výzkumu školských rad v mezinárodním měřítku se zaměřením na demokracii ve škole a participaci rodičů. Předvýzkum probíhá jako případová studie jedné školské rady základní školy, která je unikátním případem školy s dlouhodobou tradicí demokratických principů, otevřenosti rodičům a zároveň je školou zřizovanou městskou částí. Podstatou je sbírání dat autorem přímo v reálném prostředí s využitím postupů etnografického designu, terénních poznámek. Dizertační práce vychází z kvalitativní metodologie, zajímá se zejména o zkušenosti členů školských rad – jak zažívají své členství, jak vnímají svůj přínos pro demokracii ve škole. V českém prostředí pak školské rady jsou z hlediska školské politiky důležitým nástrojem participace rodičů ve škole, proto jednou z výzkumných otázek je také to, jak rodiče vnímají tuto participaci prostřednictvím školských rad. Data z rozhovorů budou analyzovaná s využitím technik v rámci zakotvené teorie. Na konferenci budou prezentovány průběžné závěry z přehledové studie a předvýzkumu. Budou představeny možné cesty výzkumu školských rad a jejich ukotvení v širších teoretických konceptech, přínosných pro pedagogickou vědu. Přehled situace, vývoje legislativy a reflexe školských rad v ČR za posledních 20 let naváže na přehled, který zpracovali Pol a Rabušicová (1997). Závěry z předvýzkumu případu jedné školské rady ukazují, že školská rada je komplikovaný výzkumný terén. Každý člen rady i ředitel školy, a jejich individuální interpretace, utvářejí podobu rady. Proto je výhodný kvalitativní design výzkumu. Jako přínosné se ukazuje zúčastněné pozorování dialogu během jednání rady. Každé jednání přináší svá specifická témata a úkoly, proto je vhodné pozorovat školskou radu nejméně v rozsahu školního roku. Pro školskou radu mohou být významné určité události v historii činnosti rady, jako byl u zkoumané rady podíl na vyřešení konfliktu, který se dotýkal celé školy.

Článek ke stažení [PDF]