SPOLUPRÁCE MATEŘSKÉ A ZÁKLADNÍ ŠKOLY JAKO KLÍČOVÝ ASPEKT ÚSPĚŠNÉHO PŘECHODU DÍTĚTE

Autoři: Iva Žáková, Hana Navrátilová, Barbora Petrů Puhrová, Juraj Obonya

Abstrakt: Příspěvek zkoumá přístup učitelů mateřských a základních škol ke spolupráci podporující plynulý přechod dítěte mezi mateřskou a základní školou. Prostřednictvím rozhovorů s 24 učiteli a řediteli mateřských a základních škol jsme zjišťovali jejich názory na povahu a rozsah spolupráce mezi školami v kontextu připravenosti dítěte na vstup do základní školy. Následně jsme aplikovali metodiku Q-sort s 69 učiteli mateřských a základních škol. Učitelé zdůrazňovali důležitost podpory sociálně-emocionálních dovedností dětí, přesto výsledky ukázaly nefunkčnost spolupráce mateřské a základní školy, která tak limituje plynulý přechod dětí.

Klíčová slova: plynulý přechod mezi mateřskou a základní školou; spolupráce mateřské a základní školy; školní připravenost; q-metodologie

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: KINDERGARTEN AND PRIMARY SCHOOL COOPERATION AS A KEY ASPECT OF A CHILD’S SUCCESSFUL TRANSITION

Abstract: The paper examines the approach of kindergarten and elementary school teachers as they cooperate in supporting a child’s smooth transition between kindergarten and elementary school. Through interviews with 24 teachers and principals of kindergarten and elementary schools, we sought their opin- ions on the nature and extent of cooperation between schools in the context of a child’s readiness to enter elementary school. We then applied the Q-sort methodology with 69 kindergarten and elementary school teachers. Teachers emphasized the importance of supporting children’s social-emotional skills, yet the results showed the dysfunctional cooperation between kindergarten and elementary school, which limits children’s smooth transition.

Keywords: transition between kindergarten and primary school; kindergarten and primary school cooperation; school readiness; q-methodology

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze