VYMEZENÍ KLÍČOVÝCH KONCEPTŮ PRO ZKOUMÁNÍ OSVOJENÝCH DOVEDNOSTÍ V BIOLOGII

Autor: Milan Kubiatko, Věra Čížková, Ivana Vaculová 

Abstrakt: V didaktice biologie je oblast výzkumu zabývajícího se zkoumáním osvojených dovedností málo probádaná. Na základě tohoto faktu se do popředí dostává otázka potřeby zjistit, kterými konkrétními dovednostmi ţáci disponují a se kterými naopak mají problémy. Před samotným zkoumáním je však důleţité pojem dovednost správně vymezit. V literatuře se setkáváme s různými definicemi, které se v průběhu času vyvíjely. Starší definice vysvětlují dovednost jako plně nebo částečně zautomatizovanou část naší činnosti. Novější definice pak uvádějí, ţe pojem dovednost znamená způsobilost člověka k provádění určité činnosti. Našim cílem bude vytvořit systém biologických dovedností rozdělených do pěti okruhů na základě postupu objektivizovaného pozorování. 

Klíčová slova: biologie, dovednosti, žáci 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: VYMEZENÍ KLÍČOVÝCH KONCEPTŮ PRO ZKOUMÁNÍ OSVOJENÝCH DOVEDNOSTÍ V BIOLOGII

 

Abstract: The research field regarding to investigating of required skills in the didactics of biology is Explorer on very low level. On the basis of this fact it is necessary to find out, which skills are presented in pupils mind and which are problematic for pupils. But the first step has to be the concept skill to define in correct way. There is very amount of skills definition. Older definitions explained the skill as fill or partially automatic part of our activity. The newer ones explained the skill concept as an eligibility of pupil to make some concrete activity. Our aim is to suggest a system of biological skills, which will be divide into five groups on the basis of objectifying observation. 

Key words: biology, skills, pupils 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze