RELACE UČITEL CIZÍCH JAZYKŮ A HUDBA

Autor: Petra Besedová

Klíčová slova: výuka cizích jazyků, hudba, didaktika cizích jazyků 

Abstrakt: Hlavním cílem příspěvku je poukázat na vztah učitele cizích jazyků v České republice na základních a středních školách k hudbě na základě aplikovaného výzkumu. Hudba a řeč mají mnoho společného. Nácvik poslechu ovlivňuje vnímání cizího jazyka a jeho prozodických vlastností, které mohou být velmi dobře realizovány prostřednictvím hudby. Potenciální aplikace hudby ve výuce cizích jazyků je velmi široká, a to zejména v rovině fonetické a fonologické. Ve výzkumu bylo využito především obsahové analýzy učebnic cizího jazyka, dále pak dotazníkového šetření mezi učiteli cizích jazyků a v neposlední řadě dotazníkové šetření mezi žáky. Podle výzkumu bylo zjištěno, že učebnice cizích jazyků používané v českých základních a středních školách nevyužívají hudbu v dostatečné míře. Dalším prvkem, který negativně ovlivňuje postavení hudby ve výuce cizích jazyků, jsou sami učitelé se svým negativním postojem k hudbě, což je v rozporu s přáními žáků a studentů.

Článek ke stažení [PDF]