INTERKULTURNÍ DIMENZE PREGRADUÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ

Autor: Daniela Vrabcová, Martin Menšík

Klíčová slova: interkulturní vzdělávání a sensitivita, pregraduální vzdělávání, scale ISS, dotazník, analýza

Abstrakt: Příspěvek se zabývá interkulturní dimenzí pregraduálního vzdělávání učitelů. Aplikovány jsou dvě klíčové perspektivy: interkulturní témata reflektovaná v základních zdrojích obecné didaktiky, interkulturní senzitivita potenciálních budoucích učitelů. Příspěvek poskytuje vhled do interkulturní senzitivity: hlavní metodologické aspekty a subjektivní způsoby vnímání konceptu ´jiné kultury´. Příspěvek také nahlíží na základní zdroje obecné didaktiky z perspektivy interkulturních témat v textu. Interkulturní dimenze pregraduálního vzdělávání učitelů představuje jeden z klíčových aspektů profesního rozvoje učitelů. Interkulturní kompetence a senzitivita učitelů potřebuje být rozvíjena nejen v návaznosti na české kurikulární dokumenty, zejména Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP) s interkulturní/multikulturní výchovou formulovanou jako průřezové téma základního vzdělávání. Potřeba větší pozornosti věnované interkulturní senzitivitě a kompetenci učitelů vyplývá také z turbulentní a komplexní sociální změny, která v současnosti probíhá ve světě globálně i v četných, i když nikoliv zcela oddělených regionech ve světě. Hlavní užité výzkumné techniky jsou: dotazník, škála ISS (Intercultural Sensitivity Scale), analýza základní doporučené literatury pro studenty v pregraduálním vzdělávání učitelů, subjektivní pohled respondentů na koncept ´jiné kultury´, analýza základní literatury v oblasti obecné didaktiky. Příspěvek je vhledem do interkulturní senzitivity a do základní literatury užívané v kurzech obecné didaktiky z hlediska interkulturního vzdělávání; využity jsou dva výzkumné vzorky studentů ve vzdělávání učitelů. Interkulturní senzitivita učitelů je klíčovým předpokladem pro jejich interkulturní kompetenci nezbytnou k výuce v diverzifikovaném, globalizovaném světě dnešní doby. Interkulturní kompetence vyžaduje systematické rozvíjení podobně jako jiné profesní kompetence učitelů. Přístup postavený na principu ´my-oni´ vyžaduje aktivní reflexi a rozpracování zejména v profesní skupině učitelů směrem k transkulturnímu přístupu. Inovace jsou třeba v oblasti základních zdrojů užívaných v obecné didaktice i v kompetenčně orientovaném procesu profesního vzdělávání.

Článek ke stažení [PDF]