MENTORING MEZI UNIVERZITNÍMI UČITELI JAKO CESTA K POSILOVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH KOMPETENCÍ

Autoři
Barbora Nekardová

Abstrakt
Cílem výzkumu, z něhož vychází předběžné výsledky prezentovaných dat, je získat podrobný a mnoho zdrojový obraz o tom, k čemu dochází v procesu mentoringu mezi univerzitními učiteli a jaké jsou jeho dopady. Data jsou získávána prostřednictvím spolupráce se 3 dvojicemi učitelů z Masarykovy univerzity v Brně za pomoci několika technik sběru dat (audionahrávky setkání, polostrukturované rozhovory, nestrukturované pozorování a další). Polostrukturované rozhovory zaměřené na zjištění očekávání od vzájemné spolupráce a následné reflektivní rozhovory (s mentorem a menteem zvlášť) představují hlavní datový materiál prezentovaný v tomto příspěvku. Výsledky identifikují zakázku, kterou mentorování učitelé do mentoringu přinášejí a reflexi jejího naplnění. Současně výsledky poukazují na přínosy mentoringu pro mentory i mentorované učitele.

Klíčová slova
vysokoškolští učitelé; rozvoj pedagogických kompetencí; mentoring; polostrukturované rozhovory

Článek ke stažení [PDF] 

Title
MENTORING AMONG UNIVERSITY TEACHERS AS A WAY TOWARDS STRENGTHENING PEDAGOGICAL COMPETENCES

Abstract
The aim of the research, on which the preliminary analyses of the presented data are based, is to obtain detailed, multiple-source picture of what is happening in the process of mentoring among university teachers and what its effects are. Data are obtained through cooperation with 3 pairs of teachers from Masaryk University in Brno by several data collection techniques (audio recordings of meetings, semi- structured interviews, unstructured observations and others). The main source of data presented in this paper are semi-structured interviews aimed at finding out expectations from mutual cooperationv and subsequent reflective interviews (separately with the mentor and the mentee). The results identify the demand that mentees bring to mentoring and a reflection on its fulfillment. At the same time, the results point to the benefits of mentoring for both mentors and mentees.

Keywords
university teachers; development of pedagogical competences; mentoring; semi-structured interviews

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze