OD VÝBĚRU STŘEDNÍ ŠKOLY K NEÚSPĚCHU U MATURITY: ROLE ANGAŽOVANOSTI

Autoři
Katarína Rozvadská, Lenka Hloušková

Abstrakt
Získání vyššího sekundárního vzdělání je v mnoha případech opakovaně neúspěšných maturantů otázkou tzv. druhé šance, která v českém vzdělávacím systému chybí. Z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů z let 2018, 2019 a 2020 se v jejich narativech vynořuje vazba mezi způsoby volby střední školy, jednotlivými aspekty jejich angažovanosti a opakovaným neúspěchem u matu- rity, což nás vede k úvaze o principech, na kterých by mohly stát tzv. druhé šance pro neúspěšné maturanty.

Klíčová slova
volba střední školy, neúspěch, angažovanost studentů, narativní typy

Článek ke stažení [PDF]

Title
FROM THE CHOICE OF THE UPPER-SECONDARY SCHOOL TO THE FAILURE AT THE FINAL EXAM: THE ROLE OF STUDENT ENGAGEMENT

Abstract
In case of failure, obtaining upper secondary education is a matter of the socalled second chance (Glorieux et al. 2011; Schuchart & Schimke, 2019), which is lacking in the Czech education system. From the point of view of repeatedly unsuccessful high school graduates from 2018, 2019 and 2020, the link between the ways they chose a secondary school, individual aspects of their engagement, and repeated failure at the Matura exam emerges in their narratives. The results induce us to think about the principles of second chance education for unsuccessful graduates, which would not be linked to the original upper secondary institution.

Keywords
choice of upper secondary school, failure, student engagement, narrative types

Diskuze